Friday 6 December 2013

Mana Muka-Muka DAP Masa Banjir? Pasei Apa Orang PAS dan Umno Saja Yang Ada?


Setiap kali musibah seperti banjir mahupun tanah runtuh, yang akan kelihatan seperti kelkatu keluar dari sarang untuk memberikan bantuan dan pertolongan adalah Melayu. Tak kiralah sama ada yang terkena musibah tersebut Melayu, Cina atau India. Melayu-Melayu (termasuklah kaum Bumiputera yang lain) akan menghulurkan bantuan tanpa mengira balasan sebaliknya menanggapinya sebagai satu tanggungjawab.

Samalah macam sekarang bila banjir melanda negeri-negeri di Pantai Timur, Melaka dan Johor. Yang sibuk sekarang adalah Melayu tak kiralah sama ada mereka itu Unit Amal PAS, orang Umno, sukarelawan mahupun kakitangan agensi. Kalau ada pun yang bukan Melayu, cumalah penjawat awam dan sukarelawan pro-BN.

Mana pergi para pemimpin DAP dan PKR yang cukup sensitif apabila tokong atau kuil haram dirobohkan? Mana pergi peguam-peguam PKR yang sangat hebat mengeluarkan hujah apabila replika candi di Merbok dirobohkan? Mana hilangnya pemimpin-pemimpin agung DAP yang cukup kuat bertempik masa Ong Beng Hock bunuh diri, masa Aminurrasyid ditembak polis, masa A.Kugan mati dalam lokap atau masa Tian Chua tak dibenarkan masuk ke Sabah atau masa Lim Kit Siang kelam-kabut cari alasan untuk menafikan pembabitannya semasa 13 Mei 1969?

Kenapa apabila membabitkan Melayu, mereka hilang entah ke mana?

Inikah tahaluf siyasi yang kita bangga-banggakan? Inikah yang beberapa kerat pemimpin kita kata, PAS telah berjaya memperkenalkan dan memahamkan Islam kepada puak-puak ini?

Dari awal lagi aku dah kata, DAP dan PKR memang berbohong apabila mereka bercakap tentang perpaduan dan masyarakat. Terbukti sudah dalam beberapa insiden membabitkan Melayu, kalau untung kepada mereka, merekalah juaranya. Tapi kalau tak berapa nak untung, mereka akan berdiam diri sambil cuba-cuba mencari isu baru untuk menutup ketidakpedulian mereka terhadap isu besar seperti banjir.

Syabas aku ucapkan kepada Unit Amal PAS yang bergegas berganding bahu bersama-sama Umno dan pemimpin kerajaan membantu mangsa-mangsa banjir meskipun bukan dalam satu pasukan. Setakat ini, belum lagi aku nampak sebarang kelibat dari pemimpin PKR dan DAP termasuklah Ahli Parlimen Kuantan yang cuba cari nama walaupun Menteri Besar Pahang dan Menteri Besar Terengganu dah mendahului salakannya dengan meranduk air banjir.

1 comment:

Anonymous said...

DIORANG CUMA NAK PERGUNAKAN DAN PERKUDA ORANG MELAYU ISLAM.
KAN ISLAM TU BERSAUDARA....