Sunday 1 December 2013

PAS Tidak Akan Berkembang Bersama PKR-DAP Sampai Bila-Bila

Masa Muktamar, aku berjumpa dengan beberapa orang kawan lama yang pernah berceramah ke sana ke mari menggunakan van Nissan LiteAce warna putih dan beberapa kali juga pernah rosak ketika mendaki Bukit Berapit ketika cuba mengelak dari membayar tol. Nissan LiteAce itu jugalah yang membawa kami ke Pulau Melaka, Marang mahupun ke Sala, malah ke Kampung Bukit Tungku rumah Al-Fadhil Ustaz Ahmad Awang dan dilanggar dari belakang oleh kereta anak lelaki sulungnya, Daihatsu Charade warna kelabu.

Sebut saja mana tempat kami tak pergi dengan van buruk itu. Sebut sahaja, mana pekarangan masjid yang tidak disinggahi oleh van buruk itu setiap kali ada program parti yang memerlukan sokongan kehadiran.

Semua perjalanan itu menggunakan wang sendiri. Tak seduit pun datang dari pemimpin. Kami semua diajar dan ditarbiyah agar berkorban untuk Islam dengan memenangkan PAS kerana PAS saja yang boleh membela dan mengangkat Islam di negara ini.

Kami betul-betul percaya dengan apa yang diberitahu kepada kami walaupun beberapa persoalan kami timbulkan terutama sekali yang membabitkan kutipan derma yang hilang begitu sahaja, tidak pernah dijawab oleh pemimpin-pemimpin parti. Bila nak dibangkitkan dalam muktamar atau mesyuarat, akan adalah mulut-mulut yang menegah dan memberitahu bahawa kita seharusnya mengamalkan sikap wala' dan menerima kethiqahan pemimpin kita.

Masa tu, kita bergerak sendiri semuanya. Ahli-ahli parti komited dan tidak meletakkan sebarang kepentingan peribadi. Tidak menghairankan apabila ramai yang menolak apabila diberikan tanggungjawab kerana sedar bahawa tanggungjawab adalah amanah dan kegagalan menunaikan amanah akan mengakibatkan kita bersoal jawab di hadapan Rabbul Jalil nanti.

Sekarang, keadaan sudah berubah sama sekali. Kalau dulu, PAS hanyalah dianggotai jemaah kampung yang berfikiran jumud, sukar berubah dan menerima setiap ajaran tanpa sebarang bersoal jawab kerana percaya kepada kethiqahan ustaz-ustaz yang mengajar, sekarang ini parti dibarisi ramai golongan profesional yang mempunyai gelaran Dr. Ir, dan sebagainya. Dulu, PAS tak banyak songeh dan kontroversinya tapi sekarang, dengan Umno pun dah tak boleh nak beza.

Timbalan Presiden PAS, Abang Mat kata PAS tak boleh bersendirian. Segeralah Lim Kit Siang menyokong kenyataan Abang Mat yang aku percaya, kenyataan itu sebenarnya disuruh oleh Kit Siang dan DAP. Abang Mat takkan pandai bercakap kalau Kit Siang dan DAP tak suruh.

Sebelum tahun 2008, PAS bergerak sendirian. Anwar Ibrahim dulu pun pujuk dan mengurat PAS sebelum berjaya perdaya Allahyarham Ustaz Fadhil pada tahun 1999. Masa tu, PAS tak ada pun connection dengan DAP. DAP yang terhegeh-hegeh nak kat PAS sebab nakkan sokongan serta undi Melayu.

Pilihanraya tahun 1999, kita berjaya dapat 27 kerusi berbanding 7 sebelum itu. Jumlah terbanyak yang kita pernah dapat. PKR cuma dapat 5 dan DAP dapat 10 Kerusi Parlimen. Bila kita bergabung dengan PKR dan DAP secara rasmi pada tahun 2004, kita cuma dapat balik 7 Kerusi Parlimen tapi DAP bertambah jadi 12 Kerusi manakala PKR pula tinggal 1.

Tidak ada sebarang petunjuk yang mengatakan bahawa kita tidak boleh bergerak secara bersendirian seperti yang didakwa oleh Abang Mat dan disokong pula oleh DAP. Aku sentiasa percaya, DAP dan PKR jadi kuat kerana PAS bukan kerana mereka sendiri. Kalau nak harapkan undi Cina semata-mata, aku tak fikir DAP boleh jadi Kerajaan Negeri Pulau Pinang, taiko besar di Perak, Sarawak, Negeri Sembilan dan Selangor.

Sedangkan kita pula, selepas tiga PRU kita lalui dengan menerusi penggabungan dengan PKR dan DAP, kita tidak berkembang atau bertambah kuat. Sebaliknya kita pula sentiasa jadi pak turut dan kekuatan kita sebenarnya lebih kepada ilusi, bukannya solid.

PRU13 yang lalu dah buktikan bahawa kita memang rugi besar kerana bergabung dengan PKR dan DAP. Suara dari akar umbi ialah, PAS perlu keluar dari gabungan Pakatan Rakyat dan bergerak sendiri. Sebab utamanya, PAS lebih rugi kerana terpaksa menyerahkan banyak kerusi kepada PKR dan DAP berbanding mereka menyerahkan kerusi untuk ditandingi oleh PAS.

Nak tengok bukti bukannya susah sangat. Pilihanraya Negeri Sarawak akan dilangsungkan sekurang-kurangnya dua tahun lagi. Kita tengok sendirilah nanti macam mana kita akan ditekan terutamanya oleh PKR dan akhirnya kita hanya sekadar jadi tukang sorak untuk mereka berbanding untuk kita sendiri.




3 comments:

Anonymous said...

Sampai bila-bila selagi PAS berada dalam Pakatan Pembangkang parti itu akan diperbodohkan oleh DAP dan PKR.Hadi Awang sampai bila-bila akan jadi badot kepada DAP dan PKR. Sampai bila-bila Hadi Awang akan berada dalam keadaan " syok sendiri".

Anonymous said...

Berkembang tidak mungkin...
KECUNDANG, hampir pasti....

Anonymous said...

PAS tak akan berkembang dalam PR kerana pemimpin-pemimpin PAS terutamannya tidak melihat suasana di Malaysia sekarang dengan mata hati...