Monday 2 December 2013

Akhirnya Kazim Isytihar Keluar PAS Juga


Ada jugalah orang PAS yang gelak dengan keputusan Kazim Elias isytihar keluar dari PAS walaupun secara rasminya, Kazim telah dipecat dari PAS pada 21 Mei 2011 dalam satu usul yang dibuat oleh Dewan Muktamar PAS.

Aku sebenarnya tak gembira langsung dengan perkembangan ini. Bukanlah kerana aku sayang sangat dengan Umno atau Kazim Elias. Tapi aku melihat perbuatan dan perangai orang kita sendiri, aku rasa terlalu bodoh dan membodohkan!

Bila Ketua Pemuda PAS Perak menyatakan yang Kazim masih lagi ahli PAS dan masih aktif serta berdaftar menerusi PAS Tambun, aku dah nampak dah, ini peluru baik untuk Umno menghentam PAS.

Kita ni macam lalang. Sekejap kita buat perangai bodoh sombong. Sekejap kita buat perangai sombong tetapi terlalu banyak sangat kita buat perangai bodoh.

Kalau dah Umno tawarkan tempat untuk orang kita dalam parti yang dah nyanyuk tu, biarkan sajalah. Buat apa kita nak bising-bising. Kita senyap dan tunggu kelebihan yang akan datang kepada kita. Rezeki yang menggolek, kita nak buat jadi rezeki yang tersepak. Kesudahannya, ahli-ahli sendiri pandang kepimpinan sebagai kepimpinan yang politiknya hanya bersendikan PKR dan DAP. Apa-apa sahaja yang PKR dan DAP kata, kita akan turut dan angguk. Otak kita semuanya duduk dalam kepala PKR dan DAP. Kita tak ada otak dan kita tak ada pendirian langsung.

Kes Kazim pun serupa jugalah. Kita nak berlagak pandai sangat. Mujur jugalah kita tak macam PKR dan Anwar Ibrahim yang bila dah tak ada alasan, kita akan kata orang macam Kazim Elias tu sebenarnya tak diperlukan oleh parti atau dia tidak pernah jadi ahli langsung.

Patutnya kita diam-diamkan sahaja dan tak perlu memberikan reaksi yang kita dah cemas. Biarkan seberapa ramai pun Umno nak lantik orang kita sebagai pemimpin mereka. Kita kena ingat, kita menang 21 Kerusi Parlimen masa PRU13 lalu pun bukan sebab undi orang kita sangat, tapi undi daripada orang Umno, terutama sekali orang Umno yang dah kecewa.

Kalau Anwar Ibrahim boleh letakkan konco-konco dan talibarutnya dalam PAS bermula dengan bekas Setiausaha Agung PAS, Kamaruddin Jaafar, apa masalahnya kalau kita letakkan dan tanamkan orang-orang kita dalam Umno seperti Ustaz Nasha dan Ustaz Kazim Elias.

Jadi, taklah kita rugi banyak sangat. Lagipun, pusing kut mana pun, Umno adalah parti pemerintah berbanding PKR dengan Ketua Umumnya duk perasan dan berangan-angan nak jadi Perdana Menteri tapi tetap tak jadi-jadi juga. Apa ruginya kalau orang kita ada dalam parti yang sedang memerintah negara? Sekurang-kurangnya dapat juga pengalaman selain persediaan untuk kita pula mengambilalih Putrajaya suatu hari nanti... INSYA-ALLAH

Malangnya pemimpin-pemimpin yang kita lantik, harap serban sahaja besar, tapi otak hanya sebesar biji kacang tanah.

No comments: