Tuesday, 31 December 2013

Gambar-Gambar Sekitar Himpunan TURUN Di Dataran Merdeka!











Terbukti, Tanpa PAS, PKR dan DAP Hanya Menyalak Bukit


Demonstrasi TURUN di Dataran Merdeka tengah malam nanti menjelaskan kedudukan sebenar PAS dalam Pakatan Rakyat. Kemeriahan demonstrasi Pakatan Rakyat hanya disebabkan oleh PAS. Tanpa pembabitan PAS, sudah pastilah semua demonstrasi anjuran Pakatan Rakyat tidak ubah seperti perhimpunan pelajar-pelajar sekolah.

Maka tidak hairanlah mengapa Pakatan Rakyat beria-ia sangat nak PAS terlibat sama. Walaupun pada peringkat awal, PAS kelihatan meminggirkan diri, tetapi akhirnya PAS membuat keputusan untuk turut serta dalam demonstrasi.

Sebetulnya, PAS memang amat penting dalam Pakatan Rakyat dalam menyediakan tenaga peserta. Dan peranan PAS tidak pernah lebih daripada itu.

Yang dipersoalkan sekarang, mengapa fungsi PAS hanya setakat menyediakan para peserta? Adakah PAS hanya berstatus pariah dalam Pakatan Rakyat tetapi apabila membabitkan perkara-perkara lain, PAS biasanya hanya diarahkan untuk mengangguk dan akur dengan sebarang arahan DAP dan PKR.

Amat menyedihkan bagi sebuah parti besar seperti PAS tetapi hanya berfungsi sebagai feeder!

Sama dah taraf PAS dengan negara seperti Bangladesh, Pakistan, India, Vietnam, Selatan Thailand dan negara-negara Afrika dalam perdagangan dadah antarabangsa.

Kenapa Pertemuan Najib-TG Haji Hadi Berlangsung Secara Rahsia Di London?

Bocor juga cerita ni. Ingatkan tidak ramai yang tahu dan tidak ramai yang ambik kisah. Rupa-rupanya aku silap!

Dalam terdekat baru-baru ini, satu pertemuan telah diadakan membabitkan Najib Razak dan Tok Guru Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang di London. Turut serta dalam pertemuan tersebut adalah Muhyiddin Yassin serta beberapa orang pemimpin kanan Jemaah Islam PAS.

Abang Mat tak ada dalam pertemuan tu. Besar kemungkinan juga, Abang Mat tak tahu pun.

Pertemuan antara pemimpin-pemimpin penting UBN-PAS berlangsung tanpa pengetahuan Anwar Ibrahim. Kalau Anwar Ibrahim tahu, besar kemungkinan dia juga ada di London dan bukannya di New York. Anwar Ibrahim tentu mahu bersama-sama para pemimpin itu berbanding mendedahkan hubungannya dengan pemikir Jesuit di University of Georgetown.

Bila berbincang dengan para akhi, ini sebenarnya salah satu daripada siri rundingan 'gelap' antara UBN dengan PAS. Apa yang dibincangkan dan apa yang dirundingkan, masih lagi kekal misteri. Pemimpin yang terlibat masih enggan buka mulut kerana bimbang tragedi Kerajaan Perpaduan yang cukup dibenci oleh sebilangan jemaah PAS yang berbaju PAS tetapi berhati PKR dan DAP akan mengamuk lagi.

Aku melihat ada perubahan pada sikap PAS kebelakangan ini. Namun memandangkan yang menguasai PAS masih lagi golongan berbaju PAS tetapi berhati serta jiwa PKR-DAP, perubahan itu tidak ketara.

Demonstrasi TURUN memperlihatkan kegelabahan golongan itu. Merekalah yang kelihatan sekarang ini sangat aktif membuat keputusan bagi pihak PAS. Majlis Syura telah diketepikan. Majlis Ulama juga tidak lagi berfungsi. Yang berfungsi sekarang adalah LUHAM. Yang buat keputusan sekarang adalah DPPN.

Kita kata kita jemaah tetapi golongan ini tidak pandang kepentingan dan tertib jemaah. Golongan ini yang terkesan dengan sifat haloba dan serakah Anwar Ibrahim, telah menjarah dan sedang mendidik ahli-ahli biasa PAS dengan tertib Yahudi dan Khawarij. 

Aku pasti, kalau golongan ini tahu ada pertemuan-pertemuan penting antara Tok Guru Presiden dengan Najib Razak, mereka akan lebih menggelupur kepanasan.

Sunday, 29 December 2013

Muhyiddin Yassin Akan Letak Jawatan Sebab Tak Setuju Dengan Kelembikan Najib Razak

Semakin kuat kedengaran cerita bahawa Muhyiddin Yassin, Timbalan Perdana Menteri Malaysia akan meletakkan jawatan dalam masa terdekat kerana sudah tidak sanggup menjadi timbalan kepada seorang Perdana Menteri yang lembik seperti Najib Razak.

Berita ini aku perolehi daripada salah seorang pegawai Muhyiddin sendiri. Katanya, 'boss' sudah bersedia untuk meletakkan jawatan. Perletakan jawatan Muhyiddin itu akan memberi kesan yang sangat negatif kepada UBN. Malah akan menyebabkan ahli-ahli UBN sendiri akan memberontak terhadap Najib Razak sekaligus memaksanya untuk melepaskan jawatan.

Namun berita yang paling menarik sekali ialah, Menteri Besar Perak, Zambry 'Metallic' akan dipindahkan ke Pusat dan mengambilalih tugas Muhyiddin Yassin sebagai Menteri Pelajaran. Pengganti Zambry di Perak berkisar kepada tiga nama dan salah satu nama tersebut adalah Ahmad Husni Hanadzlah.

Ini perkembangan yang sangat menarik.

Ramai orang UBN yang tidak berpuas hati dengan Najib Razak kerana terlalu mengikut nasihat daripada konsultan dan para penasihat di sekelilingnya. Dua nama yang seringkali dikaitkan dengan Najib Razak adalah Omar Ong dan Idris Jala. Kedua-dua nama inilah yang dikatakan mempercepatkan hayat politik Najib Razak, baik sebagai Perdana Menteri mahupun sebagai ahli politik.

Seorang Timbalan Menteri menceritakan kepada aku bagaimana Idris Jala memberikan penjelasan yang sangat ringkas dan langsung tidak masuk akal kepada Najib Razak dengan menggunakan Power Point. Kesimpulan daripada penjelasan yang dibuat oleh Idris Jala ialah, kerajaan kena menaikkan kadar harga barangan dan servis agar kerajaan boleh pungut lebih banyak cukai dan mengurangkan pembayaran subsidi. Jadi, kerajaan ada duit yang lebih banyak dan akaun negara nampak cantik. Bila dah akaun cantik, ramailah pelabur yang akan datang.

Idris Jala memberikan perincian berdasarkan kepada teori tanpa melihat kepada masalah akar umbi. Rakyat bagi Idris Jala tidak lebih daripada boneka yang tidak ada perasaan dan keperluan.

Tiada sesiapa pun yang dapat mengatasi nasihat Idris Jala dan pengaruhnya kepada Najib Razak. Disebabkan itulah, Muhyiddin berasakan, dia hanya membuang masa untuk terus membantu Najib Razak sedangkan Najib Razak pula lebih pentingkan para penasihat dan kroni-kroninya.

Cuma yang tak sedap dengar ialah, pegawai-pegawai Muhyiddin juga nampaknya sedang bertungkus lumus berbincang dan mencari jalan bagaimana hendak menyakau pada saat-saat akhir sebelum Muhyiddin meletak jawatan.

Thursday, 26 December 2013

GULING KERAJAAN: Sampai Bila Kita Terus Amalkan Perangai Munafiq?


Himpunan pada tengah malam 31 Disember 2013 sebenarnya tidak ada kena-mengena dengan PAS. Menteri Besar Kelantan telah pun membuat pengumuman, PAS Kelantan tidak akan bersama-sama menjayakan demonstrasi itu. Dengan kata lain, PAS Kelantan tidak akan menghantar wakil, tidak akan menghantar peserta dan tidak akan membiayai sebarang perbelanjaan ahli-ahli PAS untuk berdemonstrasi di Dataran Merdeka.

Alasan Ahmad Yaakob ialah, PAS Kelantan tidak bersetuju dengan slogan GULING KERAJAAN yang telah dimasyhurkan oleh SAMM pimpinan Badrul Hisham Shaharin atau Chegu Bard. Chegu Bard terlibat kontroversi dengan Presiden PAS, Tuan Guru Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang apabila menuduh Tok Guru Presiden sebagai PENIPU kerana mendedahkan perangai seorang calon PKR yang terlibat dengan PIL KUDA.

Secara rasminya PAS belum terlibat dalam himpunan ini. Dan sekalipun PAS Kelantan telah membuat pengumuman bahawa mereka tidak akan terlibat, PAS negeri-negeri lain pasti akan membantu untuk menjayakan perhimpunan yang dianjurkan oleh Chegu Bard itu.

Alasan perhimpunan adalah untuk melahirkan kemarahan rakyat terhadap kenaikan harga yang telah diumumkan oleh Kerajaan Persekutuan sepanjang bulan November-Disember 2013.

Sebenarnya kalau PAS yang menganjurkan demonstrasi, kita biasanya akan memastikan para peserta akan mengawal sikap dan bertata tertib dari pra sehingalah pasca demonstrasi. Itu sebab, kita tidak pernah mendengar, demonstrasi anjuran PAS dikaitkan dengan usaha menggulingkan kerajaan.

Tetapi apabila PKR dan DAP mengambilalih urusan demonstrasi, sememangnya itulah yang mereka cuba lakukan. DAP menerusi Ngeh dan Nga di Perak telah menjadi dalang dengan menggunakan ahli-ahli PAS untuk berdemonstrasi berbaring di atas jalanraya menghalang rombongan DYMM Raja Muda Perak daripada menghadiri upacara mengangkat sumpah Menteri Besar Perak yang baru pada Februari 2009. Walaupun PAS sebenarnya tidak terkesan langsung dengan perubahan kerajaan negeri, tetapi yang cukup meroyan pada waktu itu adalah Nizar Jamaluddin, orang PAS tetapi hati dan keseluruhan perasaannya adalah DAP!

DAP cuma cuci tangan dan bercekak pinggang. Ahli-ahli kita pula yang bersikap berlebih-lebihan walaupun kuota kita cumalah jawatan Menteri Besar Perak yang hanya berfungsi sebagai boneka tanpa sebarang kuasa. Usaha-usaha DAP selepas itu adalah untuk menggulingkan Kerajaan Negeri yang diambilalih oleh Zambry setelah tiga orang ADUN Pakatan - dua dari PKR dan seorang dari DAP - lari menyeberang menjadi ADUN Bebas.

Kemudian muncul pula BERSIH dan beberapa demonstrasi lain yang dianjurkan oleh PKR dan DAP dengan PAS sebagai pak turutnya. Kesemua demonstrasi tersebut bertujuan untuk menggulingkan kerajaan kalau kita dengar pada ucapan Anwar Ibrahim.

Dan menariknya, yang bersikap berlebih-lebih adalah ahli-ahli PAS. Segelintir ahli-ahli PAS yang sudah terlalu kemaruk hendak mencetuskan revolusi, berkempen dengan menggunakan media baharu untuk tujuan menggulingkan kerajaan.

Kali ini juga nampaknya perkara yang sama berlaku. Telah dikesan, mereka yang memperkatakan tentang penggulingan kerajaan pada tengah malam 31 Disember 2013 menerusi demonstrasi jalanan, adalah segelintir ahli-ahli PAS sendiri.

Pimpinan pula terus membuat penafian tanpa mahu menyiasat, bahkan menuduh pihak lawan membuat fitnah walaupun terang-terang, bukti yang ditunjukkan adalah ahli jemaah kita sendiri.

Sampai bila sebenarnya kita hendak meneruskan sifat munafik ini? Pada ketika kita menyatakan bahawa demonstrasi tidak akan menggulingkan kerajaan, kita terlupa bahawa sebenarnya itulah yang dimahukan oleh musuh-musuh agama dan umat Islam. Tidak perlu membawa senjata, cukup dengan jeritan dan huru-hara yang dicetuskan bagi membolehkan campurtangan yang lebih besar dan lebih menyeluruh.

Pimpinan sudah menunjukkan jalan salah kepada ahli. Kalau tidak menyokong, lebih baik kita tangani segera parasit yang merosakkan nama baik PAS ini. Kalau kita menyokong penggulingan kerajaan menerusi demonstrasi, elok kalau kita buat betul-betul. Jangan kita main celup-celup kerana yang pasti, ahli-ahli kita juga yang akan dikerah beramai-ramai untuk menjayakan demonstrasi anjuran SAMM yang merupakan NGO PKR dan dipimpin oleh orang yang memperlekehkan Presiden kita. 

Berhentilah daripada terus bersikap munafik dan luruskan perjuangan kita tanpa perlu kita takut-takut kepada TAHALUF SIYASI yang nampaknya telah merugikan kita dalam semua perkara!

Wednesday, 25 December 2013

Najib Pergi Ke Makkah Pun, Bukan Tambah Pahala Tapi Tambah Dosa


Para macai UBN sedang mempromosikan gambar-gambar Najib dan isterinya di Makkah. Kemudian buat perbandingan pula dengan Anwar Ibrahim yang memeluk gadis jelita sempena lawatannya ke University of Georgetown yang merupakan salah sebuah universiti milik Jesuit yang berpusat di Amerika Syarikat. Sebuah lagi universiti Jesuit terkemuka adalah di Filipina iaitu Universiti Ateneo D Manila.

Jesuit merupakan singkatan kepada Ahli Persatuan Jesus (The Society of Jesus) dibentuk di bawah arahan Gereja Roman Katolik di Vartican. Pada tahun 1540, Pope Paul III telah meluluskan penubuhan Jesuit yang juga dikenali sebagai‘pasukan utama tentera-tentera Jesus.' Fungsi utama Jesuit ialah menarik seramai mungkin umat Islam untuk memeluk agama Kristian Katholik.

Aku tak tahulah apa motif sebenar nak buat perbandingan antara gambar-gambar Najib dan isteri di Makkah dengan gambar-gambar Anwar Ibrahim dan isteri serta gadis jelita di New York pada musim Krismas dan Tahun Baru ini.

Adakah para macai UBN ingin mempromosikan betapa berimannya Presiden merangkap Perdana Menteri Malaysia dan isterinya berbanding Anwar Ibrahim yang banyak tindak-tanduknya mencurigakan, lebih-lebih lagi apabila keselariannya dengan objektif dan fungsi Jesuit begitu ketara.

Umat Islam diwajibkan ke Makkah untuk menunaikan Haji. Ia terkandung dalam rukun kelima Rukun Islam. Namun antara Haji dan Umrah, mana-mana satu yang terdahulu pun, tidak mengapa. Yang penting ziarah tetapi keutamaannya adalah Haji dan HANYA SEKALI.

Islam juga mengajar, si kaya perlu mengasihani dan belas kepada si miskin. Islam mengajar, si kaya perlu berkongsi dan membuat kebajikan kepada si miskin. Kerana itu, Islam memerintahkan kewajipan berzakat iaitu sebahagian kecil daripada pendapatan dan harta diinfaqkan kepada lapan golongan yang telah dikenalpasti.

Dalam hal umrah dan haji ini pun, benda yang serupa juga berlaku.

Sepanjang Najib jadi Perdana Menteri, berapa kalikah dia menunaikan haji dan berumrah?

Berkali-kali, kan?

Bidaah dalam kalangan umat Islam di Malaysia ialah, kalau nak cuci dosa, kena pergi ke Makkah dan Madinah. Udah hampir nak sama macam Kristian Katholik yang berjemaah ke Vatican City dan duduk di halaman Vatican melihat wajah Pope yang kemudian akan mengampuni semua jemaah mewakili Jesus.

Walaupun TAMAK dalam ibadat merupakan perkara yang baik, tetapi alangkah baiknya jikalau tamak pergi ke Makkah dan Madinah untuk ibadat ziarah, dikurangkan. Sebaliknya kos pergi berkali-kali untuk mengerjakan Haji dan Umrah itu, kalau disedekahkan kepada golongan yang hanya berdoa dan berusaha kuat tetapi tetap tidak mampu mengumpul perbelanjaan yang mencukupi ke sana, jauh lebih baik.

Tidak sahaja pahala dan kebaikannya dibolot oleh si miskin yang jadi jemaah, bahkan si pemberi derma dan sedekah itu juga akan turut mendapat pahala dan kebaikan yang sama.

Najib sudah tentu dari kalangan berkemampuan. Bila-bila masa nak pergi cuci dosa, dia boleh terbang ke Makkah dan Madinah. Tapi alangkah baiknya kalau dia pergi, dia tidak pergi laki bini sebaliknya bawa beberapa orang yang lain dari kalangan umat Islam marhein untuk menunaikan umrah.

Malangnya, barangkali tok guru agama Najib tak ajar bab ni agaknya. Boleh jadi tok guru agama Najib terlupa nak cakap, tamak dalam bab ni, bukannya berpahala tapi berdosa.

Lebih kurang macam ramai di kalangan pemimpin dan ahli PAS jugak ler....

Tuesday, 24 December 2013

Khalid Samad Sahkan, Kerajaan Negeri Selangor Naikkan Kadar Baru Lesen Perniagaan Sebanyak 300%


SHAH ALAM: Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Abd Samad menggesa Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) menarik balik notis kenaikan kadar Lesen Perniagaan/Perindustrian 2014 dan berbincang terlebih dahulu dengan peniaga.

Jelas Khalid, MBSA perlu mencari jalan penyelesaian serta mendapatkan maklum balas dari peniaga untuk dilihat lebih adil bukannya bertindak drastik dan membebankan peniaga.

"Saya menerima aduan dari seorang peniaga yang tidak berpuas hati dengan kadar baru lesen perniagaan yang meningkat sebanyak 300 peratus.

"Ini amat membebankan peniaga apatah lagi notis yang diberikan terlalu singkat iaitu tarikh notis 9 Disember dan perlu diselesaikan pada 31 Disember, jika gagal denda sebanyak 10 peratus dari kadar lesen pula dikenakan.

"Saya gesa MBSA dan Datuk Bandar segera menarik balik notis tersebut dan mengadakan perbincang dengan para peniaga untuk mencari jalan penyelesaian bukan menindas peniaga," jelasnya pada sidang media di pejabatnya hari ini.

Khalid yang turut mempertikaikan keputusan MBSA mengenakan tiga jenis cukai pada satu permis yang baginya adalah tidak wajar.

Katanya pengadu yang sebelum ini hanya dikenakan bayaran sebanyar RM360 setahun bagi industri kraftangan, namum pada 2014 kadar tersebut telah berubah.

Pengadu tersebut melalui notis terbaru telah dikenakan bayaran lesen perniagaan industri kraftangan (menjual/perkhidmatan) sebanyak RM360, industri kraftangan (membuat/proses) sebanyak RM360, industri kraftangan (borong/simpan) pula sebanyak RM400 dan Patil sebanyak RM7, yang menjadikan jumlah kesemuanya sebanyak RM1127.

"Kita mahu MBSA meneliti kembali cara pengiraan kadar tersebut.

"Bagi saya adalah tidak wajar tiga jenis cukai dikenakan pada satu permis yang sama, cara pengiraan perlu dibincangkan dan dijelaskan kenapa.

"Apa rasionalnya ia ditetapkan sedemikian, sudah pasti setiap industri mempunyai ruang menyimpan, proses serta menjualnya. Saya harap ini dapat diselesaikan segera untuk kebaikkan peniagaan dan penduduk Shah Alam," sambung beliau.

Khalid yang turut meminta agar, MBSA serta Datuk Bandar mengambil tindakan segera kerana keputusan tersebut bukan sahaja membebankan peniaga tetapi turut terkena kepada rakyat yang menjadi pembeli.

Sementara itu, beliau yang juga Ahli Jawatankuasa PAS Pusat turut meminta kerajaan negeri membuat pertimbangan agar pemilihan Datuk Bandar dibuat oleh rakyat agar calon yang dipilih lebih prihatin terhadap masalah dan kesusahan rakyat.

Katanya jika sebelum ini Datuk Bandar dipilih dari kalangan penjawat awam adalah wajar ia dipilih terus dari Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) mahupun mana-mana individu yang dipilih rakyat bagi memastikan hak mereka diberi perhatian.

"Bila dipilih oleh rakyat maka Datuk Bandar akan melaksanakan tugas dengan lebih prihatin kerana kedudukannya akan ditentukan oleh rakyat untuk kekal atau disingkirkan," katanya

Najib Ingat Duit Boleh Selesaikan Semua Masalah


Biarpun sekarang yang menjadi isu adalah kerana pengurangan nilai wang dalam tangan kerana kenaikan harga barang dan perkhidmatan, tetapi pujukan menggunakan duit sepertimana yang diamalkan oleh Perdana Menteri Malaysia, Najib Razak sebenarnya satu penghinaan kepada rakyat.

BR1M merupakan antara penghinaan terhadap rakyat Malaysia.

Walaupun tidak dinafikan, yang paling ramai beratur dan tidak sabar untuk mengambil wang BR1M adalah mereka yang menjadi ahli jemaah Islam, namun sesuatu yang harus kita lihat ialah, dalam sebuah tamadun termaju sekalipun, akan ada segelintir yang masih hidup dalam kemunduran. Tidak sahaja mundur fizikal tetapi juga mundur mental.

Golongan yang mengambil wang BR1M dan bersungguh-sungguh pula membuat salinan borang selain berkempen kononnya, itu adalah WANG RAKYAT dan kita berhak ke atas wang tersebut, sebenarnya merupakan golongan yang disebutkan di atas.

Tanpa sedar, mereka inilah yang memalitkan penghinaan dan aib kepada jemaah kita. Lebih-lebih lagi yang galak bergambar dan dengan bangga menunjukkan wang BR1M yang mereka ambil kemudian menaburkan di jalanraya, konon-kononnya bertujuan untuk menghina.

BR1M telah menjadi senjata makan tuan. Kerajaan Najib telah berbelanja besar untuk merasuah rakyat tetapi keputusan PRU13 pula menunjukkan, kadar peningkatan sokongan untuk Barisan Nasional merosot teruk. UMNO berjaya tambah kerusi pun, bukan kerana BR1M tetapi kerana kesilapan yang dilakukan oleh para pemimpin PAS khususnya dalam beberapa isu membabitkan akidah dan tahaluf siyasi bersama-sama PKR dan DAP.

Kalau PAS berjaya membuktikan bahawa tahaluf siyasi yang kita perkatakan secara rasmi pada tahun 2008 telah meletakkan PAS sebagai dominan dalam Pakatan Rakyat, UBN pasti akan hancur walau berbilion-bilion ringgit dicurahkan kepada rakyat untuk tujuan rasuah politik.

Kerajaan Najib sekarang ini sudah mula berkempen tentang BR1M. Walaupun tidak kelihatan bersungguh-sungguh memandangkan bahang kemarahan rakyat ekoran peningkatan kos sedang memuncak, tetapi BR1M dilihat cubaan untuk menyejukkan keadaan tersebut.

Biarkanlah Najib dengan kegilaannya itu. Biarkanlah Najib dengan kehidupan bercorak bangsawan dan terus gila dengan ayat-ayat 'bermutu tinggi' yang tidak difahami oleh orang kampung seperti 'makmal', 'rasionalisasi subsidi' dan sebagainya.

Yang penting, BR1M sekali lagi akan bertukar menjadi senjata yang membunuh UBN dan kita hanya perlu menusukkan senjata itu untuk benar-benar memupuskan UBN pada penghujungnya.

Monday, 23 December 2013

Najib Sudah Bayangkan Penyerahan Jawatan Perdana Menteri Kepada Tuan Guru Haji Hadi



Jemaah Islam yang berjuang bersama-sama PAS, bersedialah semua. Ini adalah ujian terbesar kepada kita. Ujian itu tidak hanya datang dalam bentuk kesusahan dan kesukaran, tetapi ujian yang lebih getir biasanya datang sewaktu kita dalam kesenangan dan di dalam kemenangan.

Najib dan UBN nampaknya sudah semakin hampir ke penghujung kekuasaan mereka. Benar janji Allah Taala bahawa Dialah yang berkuasa menaikkan mana-mana kerajaan dan Dia juga berhak menjatuhkan mana-mana kerajaan.

UBN yang telah berkuasa lebih setengah abad, akhirnya melakukan kesilapan yang tidak dijangka bermula dari zaman Abdullah Badawi membawa ke era pentadbiran Najib Razak. Walaupun kalau diikutkan resmi makhluk, pengalaman sepatutnya mengajar UBN untuk menjadi lebih berhati-hati dalam pengekalan kuasa, nampaknya perancangan Allah Taala jauh lebih hebat dan tidak dapat ditelah oleh mana-mana makhluk-Nya.

Memang benar, negeri-negeri Pakatan Rakyat seperti Selangor dan Pulau Pinang, kadar cukai dan harga barangan sedang memuncak. Memang benar juga, Selangor enggan berkompromi dan menunaikan janji Pakatan Rakyat untuk memansuhkan bayaran tol lebuhraya walaupun Kerajaan Negeri mempunyai saham dalam syarikat-syarikat konsensi lebuhraya selain mempunyai majoriti dua pertiga di DUN yang membolehkan tujuan itu dilaksanakan. Tidak itu sahaja, pampasan yang diberikan oleh Kerajaan Pusat apabila kenaikan tol-tol di lebuh-lebuhraya seluruh Selangor ditahan sebelum ini, turut dinikmati oleh Kerajaan Negeri.

Seharusnya kita bersyukur kerana Allah Taala telah menggelapkan hati para pemimpin Umno dan tentera-tentera mereka sehinggakan mereka tidak dapat melihat kelemahan yang sedang berlaku di negeri-negeri tadbiran Pakatan Rakyat. Kita harus memanjatkan kesyukuran kerana Allah Taala telah membingungkan fikiran para pemimpin UBN dan bala tentera mereka, sehinggakan mereka tidak nampak isu ni boleh dijadikan senjata ampuh untuk menyerang Pakatan Rakyat.

Berbanding Kerajaan UBN yang sekadar menaikkan kadar antara 10% sehingga 30%, Selangor dan Pulau Pinang mencatatkan kenaikan lebih 100%. Malah PBT-PBT di seluruh Selangor juga nampaknya telah menaikkan bayaran yuran lesen perniagaan lebih 300% sekaligus akan menyebabkan harga barangan meningkat berkali-kali ganda di Selangor sekaligus merebak ke Perak, Negeri Sembilan dan Melaka.

Pakatan Rakyat bagaimanapun, tidak sebodoh UBN yang diketuai oleh Najib Razak dengan membuat pengumuman menerusi media dan dihebahkan ke seluruh negara tentang peningkatan harga dan tarif itu. Pakatan telah melakukannya secara diam-diam dan kenaikan tersebut tidak disedari oleh rakyat, sekaligus mengurangkan tekanan kepada Kerajaan Negeri. Rakyat hanya tahu apabila mereka terpaksa membayar lebih apabila menerima bil cukai.

Ada sesuatu yang amat menarik untuk kita renung, bagaimana Allah Taala mengajar kita tentang kuasa-Nya. Najib Razak sudah tentu tahu tentang kemarahan dan kegelisahan rakyat berhubung kenaikan harga dan tarif yang tertahan-tahan semenjak tahun 2008 lagi. Bagaimanapun, Najib Razak yang cuba berselindung di belakang PEMANDU dan EPU yang diketuai oleh Idris Jala dan Wahid Omar, tetap menyuarakan keyakinannya bahawa tindakan Kerajaan meluluskan kenaikan tersebut tidak akan memberi sebarang kesan kepada kedudukan mereka di Putrajaya.

PEMANDU cuba diperlihatkan sebagai sebuah badan yang dianggotai oleh bijaksana walaupun beberapa orang daripada mereka, sangat terkenal kerana telah menjual aset negara dan GLC dalam usaha untuk menutup kerugian daripada operasi yang tidak cekap. PEMANDU semenjak penubuhannya sehingga kini, tidak langsung memberikan sebarang jasa kepada rakyat Malaysia khususnya kepada UBN, sebaliknya lebih bertindak sebagai duri dalam isi kepada parti pemerintah itu.

Berkat doa daripada ulama-ulama kita, akhirnya UBN dimusnahkan dari dalam menerusi perlantikan orang seperti Idris Jala dan Omar Ong yang lebih mendatangkan kemusnahan berbanding manfaat. Semakin kerap Najib Razak menyebut tentang PEMANDU, semakin cepatlah Allah Taala memindahkan kuasanya kepada Presiden yang amat kita sayangi, Tuan Guru Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang.

Marilah kita sama-sama berdoa, semoga Najib Razak terus mengulangi kesilapan ini secara sengaja mahupun tidak sengaja. Kita mahu dia terus menyebut tentang hebatnya PEMANDU dan pada masa yang sama, bagaikan mencurah minyak ke dalam api kemarahan rakyat Malaysia yang rata-rata tahu, semua kenaikan yang diumumkan oleh Kerajaan UBN adalah angkara PEMANDU.

Justeru, kita selaku pejuang agama Allah Taala yang berpegang kepada tariqahnya yang diberi nama Parti Islam Se-Malaysia, haruslah bersyukur dan segera bermuhasabah diri. Selain itu, kita juga harus bersedia untuk berhadapan dengan pancaroba lebih besar apabila jemaah kita berkuasa agar kita tidak meniru dan mengikut teladan yang telah ditunjukkan oleh Najib Razak dan UBN.

Jangan berasa megah dengan kemenangan yang semakin hampir ini, sebaliknya hendaklah merendah diri dan mengingati pada setiap masa, Allah Taala berhak mencabut kekuasaan yang dipinjamkan kepada jemaah kita seandainya kita salah urus, salah tadbir dan khianat kepada agama Allah Taala.

Jadikan apa yang berlaku di Kedah sebagai teladan kepada kita semua....

Monday, 16 December 2013

Kata-kata Gila, Kenaikan Tambang Tak Bebankan Pengguna!


Senang sungguh kerajaan ditekan, didesak dan diugut oleh persatuan-persatuan peniaga. Setiap kali kena desak dan kena ugut, kerajaan atau suruhanjaya yang berkaitan pun membuat keputusan, kenaikan harga seperti yang dituntut oleh persatuan tersebut akan ditunaikan.

Untuk menenangkan perasaan rakyat, diberitahu pula, kenaikan itu tak bebankan pengguna!

Aku tak tahulah ilmu psikologi mana yang deme ni blajor. Tekanan kewangan tak bebankan pengguna? Kena keluar belanja lebih dengan pendapatan terhad tak membebankan?

Deme yang bercakap tu, patut blajor-blajor hidup macam orang berpendapatan rendah. Yang bergaji bawah RM1500. Jangan cakap hebat, tapi duduk dalam pejabat air-cond. Naik kereta, orang pandu. Isi minyak, duit kerajaan. Keluar sesen dari kocek sendiri, claim beribu-ribu dari perbendaharaan.

Apa ke bebalnya deme ni.

Hamid Albar, berkepala botak, diberikan tugas sebagai Pengerusi SPAD sebab dia adalah bekas pemimpin UBN. Pernah jadi Ahli Parlimen. Tapi nampaknya, kepala botaknya itu dan pengalamannya selaku penagih undi dan jawatan, tidak membolehkan dia berfikir secara waras bahawa kenaikan tidak akan mendatangkan sebarang kesenangan kepada pengguna melainkan bebanan.

Persatuan Pemilik-Pemilik Bas Sekolah dah terkinja-kinja nak naikkan tambang bas sekolah sampai 40%. Kononnya tak dapat menanggung kos dan penyelenggaraan.

Kalau tak salah aku, suatu masa dahulu, ada sekolah-sekolah yang mempunyai bas sekolahnya sendiri. Bas-bas sekolah persendirian tak banyak pun. Tapi lepas tu, sekolah-sekolah tak ada lagi basnya sendiri. Kalau ada pun, hanyalah sekolah-sekolah berprestij dan berstatus asrama penuh dan maktab.

Tubuh SPAD dengan perbelanjaan tinggi tapi akhirnya SPAD cuma jadi alat untuk menghalalkan tekanan kepada pengguna-pengguna kenderaan awam dan bas sekolah. Nak sedap cerita dan supaya rakyat tak tengok deme mentekedaghah gaji besar buta, dibagi alasan, kenaikan tak membebankan!

Aku rasa, kalau lantik budak darjah enam, bayar gaji RM180 sebulan pun, budak darjah enam tu boleh bagi alasan macam tu. Tak payahlah nak bertitle Tan Sri, berkepala botak dan resumenya sebagai bekas Menteri.

Itu ajerlah yang mampu kerajaan UBN lakukan. Lantik si bebal macam Hamid Albar, suruh dia bagi alasan sebangang yang boleh kemudian, lepas ni dapatlah dia gelaran Tun pulak kut!



Sunday, 15 December 2013

UMNO Semakin Hampir Menuju Kemampusan Abadi!!!


Kemarahan rakyat kepada UBN yang merupakn parti utama pemerintah utama dan jantan alfa dalam BN, nampaknya terus memuncak. Para pemimpinnya pula terus berlagak angkuh dan berharap rakyat akan mudah melupakan apa yang dilakukan oleh UBN sekarang, terutama sekali dalam bab menaikkan harga.

Ramai pemimpin UBN yang masih bercerita dengan cerita lama. Masih lagi mengungkit kehebatan dan jasa-jasa mereka kepada negara dan rakyat ini. Malah tanpa rasa malu-malu, mengungkit tentang kejayaan UBN memerdekakan negara. UBN cuba jadikan sejarah sebagai senjata mereka agar rakyat Malaysia terus terhutang budi dan tidak ada cara lain keccuali memilih UBN sebagai pemerintah negara.

Zaman di mana generasi muda menganggap sejarah sebagai sejarah dan bukannya sebagai satu sandaran, nampaknya akan mempercepatkan azab UBN di liang lahad. Pemimpin UBN masih lagi dibuai mimpi-mimpi indah yang mereka masih diperlukan oleh rakyat, walaupun hakikatnya kemarahan rakyat membuak-buak kerana perangai pemimpin-pemimpin UBN yang lebih mementingkan syarikat-syarikat korporat dan syarikat-syarikat konsensi berbanding kepentingan rakyat bawahan.

Agak hairan, bagaimana parti yang begitu berpengalaman, memandang rendah kuasa berfikir rakyat dengan beranggapan, rakyat akan mudah melupakan bahang kenaikan barangan dan perkhidmatan yang dibiarkan oleh kepimpinan negara selepas dua tahun menahannya untuk memastikan kemenangan PRU13.

UBN cuba mengalihkan isu kemarahan rakyat masakini kepada isu Syiah dengan menjadikan Timbalan Presiden PAS sebagai sasaran. UBN juga cuba menjadikan banjir sebagai satu isu walaupun memang saban tahun, yang banyak membantu adalah rakyat adalah UBN sendiri memandangkan mereka adalah parti pemerintah, manakala bantuan yang diberikan daripada PAS pula, hanyalah bantuan tambahan yang dibuat berdasarkan perikemanusiaan dan bukannya mengharapkan kemenangan pada pilihanraya.

Aku nampak, Allah Taala sedang melorong kemenangan besar untuk PAS. Bagaimanapun, PAS perlu melakukan sesuatu yang sangat drastik. Kemarahan orang Melayu dan Bumiputera kepada UBN kerana gagal mengawal harga serta kebajikan Melayu dan Bumiputera yang telah menyokong mereka pada PRU13 lalu, seharusnya diambil peluang secepat dan sebaik-baik mungkin oleh PAS. PAS perlu mengisi kekosongan yang ditinggalkan oleh UBN.

PAS juga tidak boleh mengulangi kesilapan-kesilapan bodoh kesan daripada mulut cabul para pemimpin yang sebenarnya tidak layak untuk duduk dalam kepimpinan parti. PAS perlu lebih matang, perlu bertindak berdasarkan kebijaksanaan, bukannya kerana takut dan kecut seperti yang sedang berlaku sekarang.

Inilah masanya untuk PAS membuktikan kepada PKR dan DAP bahawa PAS sebenarnya kalau berdiri sendiri tanpa PKR dan DAP, boleh menjadi sebuah kerajaan majoriti yang dipilih rakyat bagi menggantikan UBN yang lebih berpihak kepada syarikat-syarikat korporat dan konsesi.

Percayalah, kalau PAS berjaya menjatuhkan UBN kali ini, UBN akan pupus buat selama-lamanya. UBN tidak akan mampu muncul lagi. Satu persatu bangunan ibu pejabat mereka akan terjual. Satu persatu aset-aset UBN akan bertukar milik kerana sebahagian besar pemimpin UBN sekarang adalah tokey-tokey korporat yang menggunakan platform Umno untuk hidup kaya raya dan senang lenang dengan menyedut darah rakyat sampai kering.

PAS perlu mengorak langkah sesegera mungkin. PAS tidak perlu takut lagi dengan sokongan bukan Melayu kerana UBN telah buktikan bahawa tanpa sokongan bukan Melayu pun, mereka masih dapat Kerusi majoriti di Parlimen. Gertakan PKR dan DAP perlu dikesampingkan. PAS tidak perlu terus melayan kerenah PKR dan DAP yang begitu gelabah apabila melihat PAS semakin mendapat tempat di hati anak-anak muda Melayu.

Sekarang adalah masanya untuk PAS. Allah Taala telah membuka jalan untuk jemaah Islam. Jangan sampai peluang ini tertutup dan kemudian terkambus terus kepada PAS. Jangan setakat cakap sahaja PAS GANTI UMNO atau TALKINKAN UMNO sebaliknya buat betul-betul dan bersungguh-sungguh!

Rakyat sedang marah dan kita perlu menyebelahi mereka. UMNO yang sombong dan angkuh perlu dipupuskan dan dimampuskan secepat mungkin!

Saturday, 14 December 2013

Kerajaan Melebihkan Syarikat Kapitalis Berbanding Rakyat, UBN Tak Boleh Menyorok Lagi


Tol akan dinaikkan. Itu adalah kenyataan daripada Abdul Wahid Omar. Siapa Abdul Wahid Omar? Kome cari ler sendiri siapa dia.

Alasan yang diberikan untuk mewajarkan kenaikan tol ialah, kerajaan dah buat perjanjian dengan syarikat-syarikat konsesi yang telah mengeluarkan modal untuk memberikan pampasan kepada tanah-tanah yang diambilalih untuk projek lebuhraya. Kerajaan dah bagi subsidi dan sekarang, kerajaan tidak dapat menanggung subsidi yang lebih besar kerana kos terus meningkat.

Jadi, keputusan mudah ialah Kerajaan bersetuju untuk syarikat-syarikat konsesi menaikkan harga tol dan rakyat yang perlu menanggung kos.

Ada sedikit pelik dengan perjanjian antara Kerajaan dengan syarikat-syarikat konsesi ini. Kenaikan tol diperlukan kononnya kerana ianya ada dalam perjanjian.

Takkanlah kerajaan masa luluskan projek lebuhraya, langsung tak terfikir tentang pertambahan kenderaan yang akan menggunakan lebuhraya terbabit? Takkanlah kutipan tol di lebuhraya-lebuhraya itu semakin berkurangan sedangkan setahu akulah, pengguna kenderaan dah tak ada cara lain kecuali terpaksa lalu ikut lebuhraya bertol atas banyak faktor termasuklah faktor masa dan keadaan jalanraya itu sendiri.

Jadi, di mana kerugian yang didakwa?

PAS sudah lama mendesak kerajaan agar mendedahkan perjanjian antara kerajaan dengan syarikat-syarikat konsesi tersebut terutama sekali membabitkan PLUS yang dimiliki oleh syarikat UMNO semenjak dari tahun 1985 dahulu. Tapi sampai sekarang, Kerajaan UBN tidak pernah berani menzahirkan perjanjian tersebut untuk dicermati oleh rakyat.

Ada orang UBN yang mendakwa, PAS hanya pandai bercakap tapi nak bina sebatang lebuhraya pun tak mampu. Yang mereka tak sentuh ialah, PAS yang memerintah Kelantan dan Kedah sebelum ini, enggan bina lebuhraya yang akhirnya perjanjian antara syarikat konsesi dengan Kerajaan Negeri akhirnya memberi beban kepada rakyat.

Lebuhraya Rakyat di Kelantan yang diura-urakan dan digembar-gemburkan oleh Husam Musa, masih tidak dapat dibuat walaupun ianya merupakan salah satu daripada Projek Rancangan Malaysia Ke-9. Aku tak mahulah komen berhubung kenyataan Husam Musa yang berbolak balik dan sekadar mencari publisiti untuk dirinya tapi aku melihat tentangan sebilangan daripada pemimpin PAS Kelantan kepada rancangan gila Husam Musa yang akhirnya menyebabkan PAS disamakan dengan UBN, membuatkan projek Lebuhraya Rakyat itu tidak ke mana-mana.

Aku setuju, malah ramai yang setuju, pembangunan dan kemajuan mempunyai kos dan perlu ditanggung sama oleh rakyat. Tetapi kalau tanggungan tersebut sentiasa meningkat saban tahun hanya kerana perjanjian antara kerajaan dengan syarikat-syarikat konsesi, apa gunanya kerana pembangunan dan kemajuan seperti itu hanya akan membuatkan jiwa manusia menjadi kosong dan matlamat mereka adalah material.

Kalau dah sentiasa sibuk mencari duit tambahan bagi mengisi kocek yang semakin kempis, bila masa pula kita nak jalankan tugas kita yang lebih utama iaitu tujuan kita hidup di muka bumi ini?

Friday, 13 December 2013

Isu Syiah Serlahkan Sikap Munafik Kerajaan UBN

Kesungguhan Menteri Dalam Negeri, Zahid Hamidi untuk mendedahkan Abang Mat sebagai pengamal Syiah, sehingga berura-ura mahu menubuhkan sepasukan Polis Syariah, membuatkan aku tersenyum simpul.

Dari zaman tahun 70-an sampailah sekarang, aku tak nampak sebarang kejayaan Kerajaan UBN menangani masalah ajaran sesat termasuklah Syiah walaupun JAKIM sudah melabelkan banyak kumpulan sebagai Kumpulan Ajaran Sesat. Bukan itu sahaja, Kerajaan UBN juga tidak bersungguh-sungguh untuk membanteras penyelewengan dalam Islam selagi kumpulan atau individu terbabit tidak menjejaskan UBN dalam politik Malaysia.

Tindakan terhadap Al-Arqam pada tahun 1990-an dulu hanya dilakukan selepas ketuanya, Asyaari Muhammad mengisytiharkan diri sebagai Perdana Menteri kelima Malaysia dan bakal menumbangkan UBN. Manakala Ajaran Kerajaan Langit Ayah Pin pula, ditangani sambil lewa sehinggakan barang bukti berupa replika dan perkampungan ketua dan pengikut ajaran sesat tersebut diratakan oleh jentolak. Ayah Pin sendiri sampai sekarang masih belum ditangkap dan didakwa.

Hanya kerana Abang Mat merupakan pemimpin nombor dua PAS, UBN dan Zahid Hamidi cuba menonjolkan diri seolah-olah merekalah pembela Islam. Sedangkan amalan sekular yang diamalkan oleh sebahagian besar pemimpin UBN sendiri, tidak pernah dilabelkan sebagai ajaran sesat, meskipun mereka tidak pernah mengakui bahawa dasar UBN adalah 'agama suku, politik suku' yang boleh menjerumuskan mereka ke lembah kesyirikan.

Ada pemimpin UBN yang bercakap tentang pemurnian Islam, sedangkan anak bini sendiri pun tak serupa macam orang Islam. Ada anak mereka yang cukup berbangga mewarnakan rambut, bercampur lelaki perempuan secara bebas, minum arak dan sebagainya tetapi bapanya pula bercakap tentang pemurnian Islam.

Dalam Islam, perangai sebegini hanya layak untuk golongan munafik sahaja.

Kita tak suruh para pemimpin UBN untuk tonggang terbalik di atas tikar sejadah sepanjang masa. Tetapi kalau betul para pemimpin UBN nak memurnikan Islam, adalah lebih baik kalau mereka memurnikan diri dan ahli keluarga sendiri dulu. Tunjukkan teladan kepada rakyat tentang pemimpin bertanggungjawab dan menyayangi Islam. Tunjukkan muka dan batang tubuh di masjid dan surau pada setiap kali waktu solat. Jadi imam dan khatib, bukan sekadar jadi makmum dan hanya berani mengangkat takbir di belakang imam yang sihat sahaja.

Begitu juga dalam hal Syiah.

Kalau betul Zahid Hamidi nak memurnikan umat Islam di Malaysia daripada ajaran dan elemen Syiah yang menyesatkan, bukankah sudah ada golongan Syiah yang terang-terang mengaku mereka beragama Syiah. Tidak sahaja beragama Syiah, mereka juga melakukan perkumpulan, pendakwahan ajaran sesat itu di setiap institusi terutama sekali institusi pengajian tinggi. Risalah-risalah dan bahan bercetak mereka boleh diperolehi di mana-mana sahaja dengan mudah.

Di Kedah, Abdullah Hasan, Ketua Syiah Rafidhah Malaysia di Pendang sudah terang-terang mengaku yang dia adalah Syiah dan sudah beberapa kali buat kacau termasuklah pada ketika Almarhum Tan Sri Azizan Abdul Razak masih menjadi Menteri Besar Kedah dahulu.

Mengapa tiada sebarang tindakan diambil terhadap Abdullah dan kumpulannya?

Kesimpulan bagi perkara ini ialah, Kerajaan UBN sebenarnya munafik dan hanya bercakap tentang Islam apabila kepentingan mereka terjejas atau mereka mahu memalukan PAS sahaja. Kerajaan UBN tidak pernah peduli pun kalau umat Islam di negara ini terkeliru dan termakan dengan riwayat-riwayat dusta kaum Rafidhah dan Sabaiyyah.

Mat Sabu Syiah: Bila Yang Menyokong, Jadikan Kebebalan Sebagai Hujah


Aku melihat ramai yang membela Abang Mat dalam isu tuduhan Zahid Hamidi yang Timbalan Presiden PAS itu pengamal Syiah. Baguslah kalau gitu...

Zahid Hamidi telah dicabar untuk menunjukkan bukti dan dalil berhubung tuduhannya. Semalam, dia dah kotakan janjinya walaupun sekadar memetik sana sini untuk dijadikan dalil tetapi tidak menampilkan bukti yang benar-benar sahih, walaupun pada dasarkan macai-macai Umno tidak sahaja menuduh, bahkan mereka turut mengeluarkan rakaman video dan audio sebagai bukti.

Aku masih bersangka baik... mungkin ini fasa pertama Zahid Hamidi. Fasa kedua atau mungkin selepas Abang Mat dan peguamnya bawa kes ke mahkamah, Zahid Hamidi dan KDN akan keluarkan bukti2 yang lebih meyakinkan.

Yang aku nampak pembelaan terhadap Abang Mat dan perlecehan terhadap '10 bukti' KDN tu pun, nampak serba melawakkan dan melemaskan.

Apa ke hei nya plak dikaitkan antara dasar diplomatik atau hubungan antara negara dengan amalan?

Kut yer pun nak membela, janganlah buat kelaku bodoh sebegitu rupa. Malu kita. Nak-nak pulak bagi kita mengaku yang kita ni jemaah parti Islam. Takkanlah kita yang merupakan golongan yang sentiasa didedahkan dengan pendidikan Islam, dan saban masa ditazkirahkan dengan ilmu-ilmu yang bermanfaat langsung tidak dapat membezakan antara tuduhan terhadap amalan dengan dasar diplomatik negara.

Rasulullah s.a.w pun ada buat hubungan diplomatik dengan pemerintah-pemerintah bukan Islam. Adakah kita nak samakan Rasulullah s.a.w dengan pemimpin-pemimpin Malaysia zaman sekarang yang buat hubungan dan bertemu dengan pemimpin-pemimpin dari negara Syiah?

Aku tengok sekarang ini, ramai yang nak membela tapi tak tahu asas pembelaan. Abang Mat kita dituduh sebagai pengamal ajaran sesat Syiah. Patutnya kita cari sudut atau sisi amalan Abang Mat untuk dibela dan dibuktikan tuduhan Zahid Hamidi itu adalah tuduhan kejam yang menyalahi tatacara pertuduhan dalam Islam. Bukan kita pi duk merapu meraban sambil paparkan gambar Mahathir dengan pemimpin Iran.

Jadi orang Islam ni, kena bijak sebab Islam ajar kita jadi bijak. Kita kena bezakan antara dasar hubungan negara dengan amalan. Jangan kita terkeliru dan kemudian pihak musuh berjaya pula buktikan yang kita ni bebal hanya kerana kita menyokong perjuangan Islam.

Thursday, 12 December 2013

Bukti Yang Ditampilkan oleh KDN dan Zahid Hamidi Tentangnya Syiahnya Mat Sabu, AMAT LAWAK!!!

Seharian suntuk aku menunggu alasan dan bukti yang dijanjikan oleh Menteri Dalam Negeri, Zahid Hamidi berhubung pembabitan Abang Mat dengan amalan Syiah. Akhirnya apabila 10 alasan yang diberikan oleh KDN, aku menarik nafas panjang.

Semuanya berdasarkan cakap-dengar dan tidak langsung dikaitkan dengan sebarang bahan bukti yang lebih kukuh dan kredibel, termasuklah video atau gambar-gambar yang menunjukkan Abang Mat memang seorang penganut Syiah.

Dalam bab, aku percaya Zahid Hamidi sangat tahu bahawa sebarang tuduhan perlu disertakan dengan empat perkara berikut memandangkan tuduhan terhadap Abang Mat itu adalah melibatkan salah satu daripada jenayah hudud iaitu (murtad):

1. Penyaksian
2. Pengakuan
3. Qarinah
4. Maklumat Hakim.

Yang diberikan oleh KDN dan Zahid hanyalah pengakuan dan penyaksian. Saksinya pula adalah Cikgu Non, yang sememangnya diketahui memusuhi Abang Mat gara-gara Tabung Memali yang aku tak rasa dah selesai sampai sekarang.

Ni cerita tentang dendam peribadi saja. Akhirnya dendam itu dikutip oleh Zahid Hamidi tetapi sebenarnya hanya memalukan dirinya sendiri.

Masalah ini takkan selesai dengan pendedahan dangkal yang dilakukan oleh KDN dan Zahid Hamidi. Abang Mat pastinya sudah bersiap sedia dan takkan teragak-agak untuk ambil tindakan terhadap Zahid Hamidi dan KDN.

Aku penyokong PAS tetapi dalam bab Syiah, aku tidak sokong. Kalau betul KDN dan Zahid ada bukti tentang Syiah dalam PAS, dipersilakan bagi segala bukti-bukti sahih. Dan kalau benar Abang Mat atau pun Hanipa Maidin, Ahli Parlimen Sepang merangkap Peguam PAS itu bukan orang dan pengamal Syiah, mereka juga perlu tampilkan kesemua saksi, pengakuan, qarinah dan maklumat hakim yang berkaitan.

Aku Sokong Sepenuhnya Kenaikan Tambang LRT, Monorel dan Semua Kos-Kos Yang Lain!!!

Aku tak pastilah sama ada para pemimpin PR, khususnya PAS akan menggunakan kesempatan ini untuk menunjukkan kita jauh lebih baik berbanding kerajaan UBN yang terlalu ikut telunjuk kapitalis yang menekan rakyat.

Jangan pula ada yang jadikan isu ini sebagai isu untuk berkempen politik saja sedangkan kita sendiri tak ada langsung cadangan yang boleh diberikan kepada rakyat untuk rakyat membandingkan kita dengan UBN.

Inilah masanya kita tunjukkan kehebatan kita. Kita kena tunjukkan yang kita lebih berwibawa, lebih berperancangan dan lebih memikirkan nasib rakyat.

Walaupun PRU14 masih bertempoh 4 tahun lagi sekurang-kurangnya, tapi isu kenaikan harga barangan ini boleh kita gunakan dengan semaksimum mungkin. Tempoh 4 tahun ini wajar sangat kalau kita terangkan bagaimana perubahan kerajaan membolehkan semua harga barangan dan perkhidmatan diturunkan atau dikekalkan pada paras sekarang di samping, kita turut memakmurkan kewangan negara

Harap sangatlah jangan ada di kalangan pemimpin kita yang tersalah cakap dan akhirnya isu besar yang serba menguntungkan ini membuktikan pula yang kita sebenarnya tidak lebih baik daripada para pemimpin UBN pun.... macam yang selalu berlaku sekarang.

Wednesday, 11 December 2013

Mari Kita Tengok Cara Pemuda Umno Gotong-Royong Tolong Mangsa Banjir


Bila kita kata pemimpin umno ni semuanya jenis ungka dan chimpanzee sarkas yang akan buat showmanship bila di depan khalayak, macai umno akan kata kita buat fitnah.Bila kita bandingkan pemimpin-pemimpin umno dengan pemimpin-pemimpin jemaah Islam dalam hal menjaga kebajikan rakyat, kita dicop pula sebagai pelakon.

Gambar-gambar ini sudah cukup untuk menjelaskan siapa sebenarnya yang terlebih-lebih berlakon.

Datang dengan AUDI X5 Q dan bila ada orang perasan, terus delete gambar kereta mewah tu.

Dicanangkan Pemuda Umno datang dengan Ketua Pemuda dan Timbalannya, Azwan Bro ke SMK Sungai Isap Murni. Hebatlah sangat ceritanya.


Ironinya yang berlaku selepas itu hanyalah drama dan lakonan depan kamera. Sembur-sembur air, buat-buat macam menyapu dan mop lantai, lepas ambil gambar dan disiarkan di media sosial, semua pakat belah.

Sekarang siapa yang berlakon?

Tuesday, 10 December 2013

Jangan Banyak Retorik, Kalau Betul Dalam PAS Ada Syiah, Ambik Tindakan. Kalau Tidak...

Selepas isu muzakarah yang nampaknya puak Umno terkeliru maksud muzakarah itu sendiri, nampaknya Naib Presiden Umno, Zahid Hamidi cuba pula bermain polemik. Tuduhannya bahawa 'orang nombor dua' PAS merupakan orang Syiah, sememangnya tuduhan yang amat berat.

Memang benar, Syiah bukanlah sebahagian daripada ajaran Islam walaupun asasnya adalah Islam. Syiah adalah pemberhalaan makhluk yang dinamakan Imamah dan Wali. Syiah adalah tentang memberhalakan pemimpin dan meletakkannya ke taraf kultus yang disekutukan dengan Dzat Allah Taala.

Biarpun ada yang berpendapat, perkara berkenaan hanyalah khilaf, tetapi dalam bab akidah, ianya adalah perkara pokok dan bukannya furu'. Allah Taala dan Nabi Muhammad s.a.w adalah POKOK tidak ada sekutu bagi kedua-duanya terutama sekali dalam bab akidah.

Berbanding Umno selaku organisasi politik yang sama seperti PAS, Syiah merupakan ancaman yang boleh membuatkan PAS pupus buat selama-lamanya.

Namun, tuduhan yang dilemparkan tanpa sebarang bukti merupakan perbuatan yang tidak Islamiyah. Islam tak ajar buat benda-benda sebegitu. Dalam Islam, kalau nak tuduh, mesti ada bukti. Islam tidak ajar agak-agak atau andaian. Yang mengajar bab agak-agak dan andaian ini adalah ajaran sekular.

Umno cuba menjadi juara dan mengambilalih peranan PAS dalam bab agama. Walaupun Umno merupakan parti pemerintah dan di dalam parti tersebut terdapat bijak pandai agama, tetapi perangai bijak pandai agama dalam Umno yang lebih rela menjadi syaitan bisu, buta dan pekak, membuatkan setiap kali Umno bercakap tentang Islam, ia adalah cakap-cakap golongan munafiq.

Seperti kata Tok Guru Mursyidul Am, Datuk Bentara Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat, sepatutnya Umno bersihkan dulu taring harimaunya sebelum memberitahu kawanan kambing tentang ancaman serigala.Terlalu banyak perkara-perkara maksiat yang boleh kita lihat dalam Persidangan Agung Umno baru-baru ini.

Jadi, tak layak sebenarnya mana-mana pemimpin Umno bercakap tentang Islam dan kemurnian Islam memandangkan Umno sendiri tidak dibersihkan dan disucikan daripada elemen-elemen taghut terutama sekali yang membabitkan hiburan.

Zahid Hamidi sepatutnya lebih memerhatikan dalaman Umno sendiri. Dalam Umno lebih banyak ajaran sesat yang berkiblatkan material. Tak payahlah berselindung di sebalik cerita kononnya Umno  membela Islam kalau amalan Islam dalam diri setiap orang Umno, amat kecil.

Islam bukan setakat sembahyang, bayar zakat, berpuasa, naik haji dan mengucap semata-mata atau bina masjid dan sekolah agama semata-mata. Sebaliknya Islam adalah menyeluruh. Pengisian dalam amalan dan ilmu yang dipelajari itu jauh lebih penting daripada menyibukkan hal orang.

Itu kalau nak cerita tentang Islam ler... kalau nak ceritakan tentang politik dan Islam yang disejajarkan, sampai ke hari kiamat pun takkan berakhir sebab kita sentiasa akan mencari salah silap pihak lawan dan melebihkan kumpulan kita sendiri dalam segala hal.

Monday, 9 December 2013

Sokong Sepenuhnya PAS Disiasat KDN dan Beruk-Beruk Syiah Dikeluarkan


Kenyataan Naib Presiden Umno, Zahid Hamidi bahawa 'orang nombor dua PAS terlibat Syiah', sememangnya tuduhan berat. Walaupun tidak menyatakan dan menyebut nama 'orang nombor dua' itu, semua orang tahu, orang yang dimaksudkan adalah Abang Mat, Timbalan Presiden PAS.

Bagi yang tidak cukup otak, PAS tidak membenarkan pemaham selain Ahlul Sunnah Wal Jamaah berada dalam jemaah PAS. Secara tidak langsung, selain daripada fahaman empat mazhab besar Ahlul Sunnah Wal Jamaah, mereka secara automatik akan tersingkir atau terpecat sebagai ahli tak kiralah sama ada mereka Jaafariyah atau Zaidiyah yang dikatakan lebih hampir dengan Ahlul Sunnah Wal Jamaah.

Cikgu Pa selaku Setiausaha Agung PAS telah pun memberi lampu hijau untuk pihak berkuasa membersihkan PAS. Kata Cikgu Pa, masalah Zahid bukannya dengan PAS sebaliknya dengan Mat Sabu. Jadi, Abang Mat perlu selesaikan masalah itu sendiri tanpa perlu membabitkan PAS.

Perlembagaan Parti Islam Semalaysia (PAS) Pindaan 1993 : fasal 7 (1) menyatakan:

“Adapun hukum yang tertinggi sekali dalam pegangan PAS ialah KITABULLAH dan SUNNAH RASUL serta IJMAK ‘ULAMAK dan QIAS yang terang dan nyata."

Secara tidak langsung, Syiah memang tidak ada tempat dalam PAS. Syiah tidak meletakkan Kitabullah sebagai hukum tertinggi, menolak Sunnah Rasulullah s.a.w apabila sebahagian besar Sahabat r.a dikafirkan, manakala ijma' dan qias tidak pernah dijadikan pegangan kerana sekalian hukum yang tertinggi bagi Syiah adalah AL-IMAMAH sebagaimana yang termaktub dalam Kitab Hayat Al-Kulub karangan imam besar mereka, Al-Alamah Al-Majlisi.

Tuan Guru Datuk Haji Harun Taib, Ketua Dewan Ulama pada tahun 2006 pernah mendedahkan tentang kejahatan Syiah walaupun secara makronya, PAS menerima Syiah sebagai sebahagian daripada mazhab Islam.

PAS tidak boleh dibiarkan menjadi puak berakidah Syiah berkembang biak dan mencari kuasa. Kelicikan mereka bertaqiyyah seringkali membutakan dan mengelirukan ahli-ahli PAS yang kurang berilmu dan sekadar mencari ilmu dalam hal perjuangan politik, bukannya akidah.

PAS gagal sebenarnya membendung puak Syiah daripada hinggap dalam jemaah ini. Abdullah Hassan, Kepala Syiah Rafidhah di Kedah merupakan petunjuk jelas kepada kegagalan tersebut. Oleh kerana itu, tuduhan yang dibuat oleh Zahid Hamidi perlu kita buktikan tidak benar dengan membenarkan pihak berkuasa masuk dan menyiasat keseluruhan PAS.

Maksud aku dari Presiden, Mursyidul Am sehingga ke ahli-ahli biasa. Kita tidak akan mampu berbuat begitu kerana sebahagian besar daripada kita besar dengan ego dan ujub serta takabbur. Biarkan pihak musuh yang melakukan saringan kepada kita memandangkan selama ini kita hanya pandai membuat penafian tetapi tidak pernah pandai menjalankan tanggungjawab sepenuhnya. 

Betul-Betul Memalukan! Takder Kena-Mengena Dengan PAS, Pi Duk Mengaku Tu Pasei Apa?


Baru nak kembang bangga kononnya kita lebih ke depan dan mementingkan Islam. Rupa-rupanya terbarai yang semua maklumat yang diberikan, penipuan semata-mata.

Aku memang tak puas hati dan berhubung sendiri dengan orang PAS Dungun. Bersungguh-sungguh deme bagitahu, khemah-khemah tu semuanya didermakan oleh PAS Dungun. Bila aku kata, dalam TV dah disebut yang khemah-khemah tu bukannya dari derma PAS sebaliknya mangsa beli sendiri selebihnya dari usaha JKKK dan sumbangan KAWAT Terengganu, kawan yang aku hubungi tetap dengan ceritanya, dan kata TV3 tu menipu.

Tak berpuas hati membuatkan aku berhubung pula dengan seorang pegawai agensi yang memang ada bau-bau bacang dengan aku dan telah ditugaskan di Pusat Pemindahan Gong Pasir, Dungun.

Gelak besar dia bila aku tanya betulkah khemah-khemah tu sumbangan PAS Dungun. Katanya, PAS Dungun tak bagi apa-apa bantuan pun, sebaliknya datang macam pelawat pi melawat beruk zoo. Memang ada gambar orang PAS bawa bantuan tetapi pusat pemindahan itu dapat bantuan sepenuhnya dari agensi-agensi kerajaan dan Umno yang datang lebih awal. Bekalan bantuan dari kita, tak ada pun, tak mendatangkan masalah. Malah kata pegawai itu lagi, Unit Amal dengan bot-bot fiber lebih banyak menyusahkan dan melambatkan penghantaran bantuan kerana kerap menghalang laluan dan cukup degil menerima arahan agar memberikan laluan kepada kenderaan-kenderaan agensi.

Memang memalukan sungguh.

Patutnya benda sebegini tidak berlaku pada jemaah kita. Patutnya kita lebih bijak dan lebih ikhlas. Kalau kita tak bagi, kenapa pula kita nak mengaku kita yang bagi. Bila dah terkantoi macam ni, takkan kita masih nak gunakan alasan lama iaitu FITNAH dan semua ini doctored?

Kita nampaknya semakin tak matang dan semakin mengarut sejak bertahaluf siyasi dengan PKR dan DAP ni. Masa aku mula-mula masuk PAS dulu, perangai berbohong seperti ini tak ada. Kalau ada pun, cuma khilaf ilmu oleh golongan jahil dan pentaksub yang gemar bertakliq tanpa ilmu.

Sekarang ni, semuanya ada termasuklah pembohong.

Buat malu sja!!

Sunday, 8 December 2013

Harga TOL Telah Dinaikkan... Kenapa Tak Dikhabarkan?


Lagi  kenaikan yang LANGSUNG TIDAK DIPERKATAKAN oleh para pemimpin Umno sepanjang Persidangan Agung Umno yang baru sahaja lepas semalam? Kenapa Ketua Pemuda Umno hanya bercakap tentang kenaikan tarif elektrik tetapi langsung tidak menyentuh tentang kenaikan tol?

Adakah kenaikan tol juga tidak membebankan rakyat? Adakah Presiden Umno akan kata semua ini tidak dapat dielak sedangkan semua tahu, pemilik-pemilik tol tersebut adalah syarikat-syarikat konsesi yang mengaut untung besar dengan bantuan kerajaan sendiri. 

Adakah kerajaan Umno lebih berpihak kepada syarikat konsesi berbanding rakyat, terutama sekali para penyokong mereka yang sudah tentu tidak dikecualikan daripada membayar tol yang telah dinaikkan ini?

Melayu Hanya Boleh Bergantung Kepada UMNO? Ini Ikrar KAFIR!


Salah satu punca yang menyebabkan kita tergelincir dari akidah ialah apabila kita meletakkan sesuatu yang bukan pada tempatnya dan disegandingkan dengan Allah Taala.

Presiden Umno mungkin tak berapa nak cukup ilmu sampai dia sanggup mengeluarkan kata-kata kufur sedemikian rupa apabila menyatakan orang Melayu hanya ada Umno sebagai tempat pergantungan. Boleh jadi juga, alim ulama dalam Umno tengah syok dan kagum dengan baju serta songkok hitam yang mereka sarung sampai tak dengar dan tak menegur kata-kata yang terlucut keluar dari mulut Najib.

Aku bukannya nak mengajar tentang kesalahan orang Umno sebab dalam PAS, parti yang aku dah sertai berpuluh-puluh tahun pun, benda yang sama juga berlaku.

Benda paling baik yang diajarkan oleh Islam kepada umatnya ialah muhasabah. Kalau musuh melakukan kesilapan, ia menjadi pengajaran, renungan dan maslahat kepada kita. Kalau musuh buat silap, itu patutnya jadi kelebihan dan kebaikan kepada kita.

Cuma maslahat yang macam mana kita dapat kutip? Adakah dengan menjadikan kesilapan tersebut sebagai jurus untuk kita silat-silatkan Umno sahaja dan kemudian kita berkata, 'itulah buktinya Umno kafir.'?

Dalam parti kita sendiri, jumlah yang terlalu taksub kepada pemimpin atas konsep wala' dan tsiqah cukup ramai. Sehinggakan ada pula yang tidak dapat membezakan antara Islam dengan parti politik. Bukan itu sahaja, ramai pula yang menyamakan PAS dengan Islam dan pemimpin-pemimpin politik sebagai ulama. Lebih memalukan lagi ialah konsep ulama yang dipegang oleh ahli-ahli jemaah kita cukup sempit, sekadar berjubah, berkopiah putih, berserban, berjanggut dan pandai bagi ceramah agama, jemaah-jemaah kita segera membuat kesimpulan bahawa orang itu adalah ulama. Dan kita pun memuji-muji ulama yang kita sendiri angkat tanpa kita tahu bahawa orang itu hanyalah seorang daie, penceramah atau tukang kempen, bukannya ulama.

Bukankah sudah ada sebahagian besar daripada kita melihat dan mengangkat Ustaz Azhar Idrus yang merupakan penceramah bebas penuh glamour dan mempunyai pengikut yang sangat ramai sebagai ulama?

Dalam Islam, perkara utama yang menjadi kewajipan kita adalah mencari ilmu. Ulama-ulama muktabar seringkali mempunyai ratusan guru dalam pelbagai bidang ilmu. Mereka juga mengasah ilmu mereka menerusi penulisan dan perbahasan. Mereka tidak menyibuk dengan urusan dunia seperti politik dan pentadbiran walaupun politik dan pentadbiran merupakan sebahagian daripada agama. Ulama berpegang kepada peristiwa Nabi s.a.w membenarkan kaum guru tidak ke medan perang. 

Sebab itulah aku kata, kita sebagai golongan yang faham agama, kena bersimpati dengan golongan yang kurang faham. Kita kena bagitahu, kita kena terangkan dan kita kena dakwahkan Islam yang sebenar-benarnya kepada golongan ini. Allah Taala tidak menyuruh kita berbangga-bangga dengan ilmu yang dipinjamkan kepada kita, bahkan Allah Taala mewajibkan kita berdakwah agar setiap manusia mendekati-Nya dan mengikut jalan-jalan yang telah diwajibkan-Nya.

Jangan kita pesongkan mereka daripada rahmat-Nya. Jangan kita jauhkan mereka daripada rahmat-Nya. Sebaliknya mari kita dekati mereka, berdakwah dengan penuh hikmah dan lemah lembut sebagaimana yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w.

Saturday, 7 December 2013

Abang Mat Nak Saman Zahid Sebab Dituduh Syiah


Naib Presiden Umno, Zahid Hamidi sengaja nak cari masalah dengan membuat tuduhan terhadap Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu. Tuduhan melulu tersebut sebenarnya hanya akan membuatkan lebih ramai kaum Syiah di negara ini nampak jalan bagaimana untuk mereka mengembangkan fahaman mereka sekaligus menolak kesaksian ke atas kerasulan Nabi Muhammad s.a.w untuk digantikan dengan kerasulan Syaidina Ali bin Abi Talib ra, serta mengkultuskan Syaidina Hassan ra. dan Syaidina Hussin ra.

Elok sangatlah kalau Abang Mat nak saman Zahid Hamidi kerana tuduhan berkenaan. Sekurang-kurangnya untuk membersihkan PAS daripada sebarang gejala Syiah mahupun taqiyyah Syiah yang agak melampau dalam jemaah ini.

Dalam perlembagaan PAS sudah tertulis bahawa fahaman selain Ahlu Sunnah Wal Jamaah tidak akan diterima sebagai sebahagian daripada PAS mahupun keanggotaannya dalam jemaah ini.

Memandangkan Abang Mat adalah Timbalan Presiden yang dipilih oleh perwakilan-perwakilan PAS dalam Muktamar yang baru lepas, eloklah Abang Mat bersihkan diri dan imej parti daripada sebarang elemen Syiah, baik dari segi tutur kata, dari segi amalan, apatah lagi dari segi pakaiannya.

Antara rukun utama dalam agama Syiah adalah TAKIYAH dan IMAMAH.

Ahlu Sunnah Wal Jamaah tidak ada pelajaran atau pun kepercayaan terhadap takiyah dan imamah ini. Apa itu takiyah dan imamah?

Kedua-duanya adalah bidaah mutlak yang dicipta oleh kaum Syiah untuk naik berkuasa selepas kewafatan Rasulullah s.a.w dengan cara mengatasnamakan Syaidina Ali ra dan kedua-dua anak lelakinya yang mereka sendiri bunuh.

Aku menyokong sepenuhnya saman yang hendak dibuat oleh Abang Mat ke atas Zahid. Ini bukan zaman takiyah lagi. Abang Mat pastinya akan mengeluarkan segala bukti yang dia adalah ASWJ dan bukannya Syiah sebagaimana yang dipercayai oleh ramai orang terutama sekali macai-macai Umno.

Macam Ni Baru Namanya Pesanan Yang Baik Untuk Yang Terlibat Dengan Banjir


Banjir telah berlangsung hampir seminggu. Kawasan yang teruk dilanda banjir ialah Kuantan dan Kemaman. Kuantan hampir lumpuh kerana banjir menenggelamkan hampir seluruh bandar Kuantan. Begitu juga Kemaman. Walaupun hari ini air di bandar Chukai sudah mulai surut namun kg Air Putih masih menyaksikan banjir dengan arus deras yang boleh mengancam nyawa.

Setakat semalam 6hb disember 2013 akhbar melaporkan di Pantai Timur seramai 42, 626 telah dipindahkan. 

Pahang merupakan negeri paling buruk mengalami kesan musim tengkujuh ini dengan 34,235 mangsa banjir masih ditempatkan di pusat-pusat pemindahan di Kuantan, Pekan, Rompin, Maran, Jerantut, Lipis, Temerloh dan Bera. Rompin menempatkan 2,865 mangsa banjir, Pekan (3,218), Maran, (49), Jerantut (451), Lipis (33), Temerloh (167) dan Bera (61). Kuantan masih mencatatkan jumlah mangsa paling banyak iaitu 27,391 orang yang ditempatkan di 48 pusat pemindahan.

Di Terengganu setakat semalam jumlah mangsa banjir di Kemaman adalah sebanyak 2,372 (595 keluarga), Dungun 2,668 (670 keluarga), Hulu Terengganu 844 (242 keluarga), Setiu 99 (32 keluarga) dan Marang 63 (18 keluarga).

Bagaaimanakah sikap kita dalam menghadapi situasi banjir ini? Saya mencadangkan beberapa perkara berikut: 

1. Bagi mangsa banjir banyakkanlah bersabar dengan sentiasa menyebut innalillahi wainna ilaihi raji'un sebagaimana diajar oleh al-Quran kepada mereka yang menghadapi musibah (rujuk surah al-Baqarah ayat 155-156). Mudah-mudahan mereka diberikan ganjaran pahala yang banyak oleh Allah menerusi musibah dan segera diganti oleh Allah dengan yang lebih baik sebagaimana sabit dalam beberapa hadis.

2. Mereka juga perlu banyak berdoa agar Allah lepaskan segera mereka daripada kedukacitaan ini dengan membaca doa-doa yang diajar oleh Rasulullah saw seperti

حَسْبِيَ اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ "
Cukuplah Allah bagi diriku dan Dialah sebaik-baik tempat menyerah diri
Surah Aali Imran ayat 173

Amalkan Doa Nabi Yunus ketika dalam perut ikan Nun dalam surah al-Anbiya ayat 87: 

لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ

Tiada Ilaah yang ditaati melainkan Engkau. Maha suci Engkau sesungguhnya aku tergolong kalangan orang yang menzalimi diri

3. Bagi bukan mangsa banjir inilah waktu kita menunjukkann keprihatinan terhadap mangsa banjir sebagai lambang ukhuwwah persaudaraan Islam dan persaudaraan kemanusiaan. Kesusahan mereka adalah kesusahan kita juga. Dicubit peha kanan yang kiri juga terasa. Rasulullah saw adalah yang paling prihatin terhadap umat sehingga Allah gambar baginda sebagai "merasa berat ke atas dirinya apa yang kamu semua deritai". Rujuk surah al-Taubah 128.

4. mangsa banjir memerlukan sokongan moral. Maka marilah kita turun mengunjungi mereka dengan sekurang-kurangnya melemparkan senyuman kprihatinan dan tanya khabar yang pasti sahaja menggembirakan mereka. Nabi bersabda: sesiapa yang melepaskan satu kedukacitaan daripada saudaranya di dunia maka Allah kepaskan kedukacitaannya di hari Akhirat." Hadis riwayat Muslim

5. Mangsa banjir di kala ini memerlukan bantuan makanan, selimut, tikar, pakaian, pampers anak. Maka marilah kita segera hulurkan bantuan kewangan kepada mereka sama ada menerusi pelbagai pihak yang sedang mengumpulkan dana dan menyediakan kelengkapan atau dengan turun sendiri menemui penyelia pusat pemindahan dengam membawa bahan-bahan keperluan.

6. Bantuan untuk mereka tidak boleh terhenti setakat berakhirnya banjir malah mereka memerlukan bantuan untuk kembali bangkit untuk hidup kerana mereka telah kemusnahan harta benda yang banyak sama ada rumah, kenderaan, pakaian, alatan rumah dan dokumen rasmi. NGO-ngo kebajikan perlu merancang bantuan kewangan untuk mereka menghadapi sekurang-kurangnya sesi persekolahan baru.

Moga banjir yang berlaku memeberi hikmah yang besar. Moga musibah ini membawa kita semua kembali kepada Allah. Moga doa mangsa banjir dan kita semua kepada Allah serta keprihatinan kita terhadap mangsa banjir diganti oleh Allah dengan keberkatan hidup untuk rakyat Malaysia.

Allahu Akbar. Allahu Akbar Allahu Akbar walillahil hamd.

YB Ust Dr Mohd Khairuddin bin Aman Razali at-Takiri
Ketua Penerangan Dewan Ulamak PAS Pusat
Ahli Parlimen Kuala Nerus


Tolonglah Jangan Memalukan Jemaah Islam! Patutnya Kita Berbangga Dengan Tindakan Mat Said


Secara peribadi, aku kagum dengan Ahmad Said, Menteri Besar Terengganu walaupun Ahli Dewan Undangan Negeri Batu Burok dari PAS mengatakan Ahmad Said tidak turun ke kawasan-kawasan banjir di Terengganu untuk melihat permasalahan rakyat yang sedang berhadapan dengan musibah banjir.

Sungguh memalukan tuduhan itu dilakukan, terutama sekali apabila ianya datang dari mulut seorang wakil rakyat PAS. Dr. Syed Azman bukan kali pertama terkantoi tersalah cakap, malah pernah sekali terkantoi teruk di dalam Dewan Undangan Negeri apabila Ahmad Said minta kertas yang dipegangnya yang didakwa sebagai bukti.

Kalau aku nak berbohong, boleh sahaja aku buat cerita-cerita buruk tentang Ahmad Said seperti yang kebanyakan jurutulis jemaah kita buat terutama dari Terengganu. Tetapi aku sentiasa berpegang, kebenaran walaupun pahit sekalipun perlu ditelan.

Dalam soal banjir di Terengganu, kebenarannya ialah Ahmad Said memang berada di kawasan-kawasan banjir.

Sepatutnya dalam musibah sebegini, kita langsung tak bagi ruang kepada pemimpin-pemimpin Umno untuk buktikan yang mereka bela rakyat. Kita yang banyak bercakap tentang Islam inilah yang patutnya buat dulu. Kita tak payah tuding jari kepada orang lain tapi kita buktikan yang kita memang buat apa yang kita cakap dan apa yang disuruh oleh Islam.

Begitu juga semasa Ahmad Said mengeluarkan roti dari sebuah van penghantar roti di jalan Kuala Lipis. Apa perlu kita keluarkan cerita-cerita yang hanya memalukan jemaah Islam? Kita terlalu kuat berprasangka sedangkan tindakan yang dilakukan oleh Ahmad Said pula, jauh lebih baik berbanding dengan sebahagian besar pemimpin kita yang sibuk mencari isu untuk diperkatakan tetapi batang hidung mereka tidak kelihatan langsung di tempat-tempat musibah.

Jadi, aku minta sangat-sangatlah, sebagai seorang Islam, kita bertindaklah dengan cara yang diajarkan oleh Islam. Islam mengajar kita menjadi cerdik. Jangan disebabkan politik, kita tinggalkan Islam dan berubah menjadi bodoh.

Banyak isu lain yang boleh kita timbulkan untuk politik. Bukan isu banjir!

Friday, 6 December 2013

Mana Muka-Muka DAP Masa Banjir? Pasei Apa Orang PAS dan Umno Saja Yang Ada?


Setiap kali musibah seperti banjir mahupun tanah runtuh, yang akan kelihatan seperti kelkatu keluar dari sarang untuk memberikan bantuan dan pertolongan adalah Melayu. Tak kiralah sama ada yang terkena musibah tersebut Melayu, Cina atau India. Melayu-Melayu (termasuklah kaum Bumiputera yang lain) akan menghulurkan bantuan tanpa mengira balasan sebaliknya menanggapinya sebagai satu tanggungjawab.

Samalah macam sekarang bila banjir melanda negeri-negeri di Pantai Timur, Melaka dan Johor. Yang sibuk sekarang adalah Melayu tak kiralah sama ada mereka itu Unit Amal PAS, orang Umno, sukarelawan mahupun kakitangan agensi. Kalau ada pun yang bukan Melayu, cumalah penjawat awam dan sukarelawan pro-BN.

Mana pergi para pemimpin DAP dan PKR yang cukup sensitif apabila tokong atau kuil haram dirobohkan? Mana pergi peguam-peguam PKR yang sangat hebat mengeluarkan hujah apabila replika candi di Merbok dirobohkan? Mana hilangnya pemimpin-pemimpin agung DAP yang cukup kuat bertempik masa Ong Beng Hock bunuh diri, masa Aminurrasyid ditembak polis, masa A.Kugan mati dalam lokap atau masa Tian Chua tak dibenarkan masuk ke Sabah atau masa Lim Kit Siang kelam-kabut cari alasan untuk menafikan pembabitannya semasa 13 Mei 1969?

Kenapa apabila membabitkan Melayu, mereka hilang entah ke mana?

Inikah tahaluf siyasi yang kita bangga-banggakan? Inikah yang beberapa kerat pemimpin kita kata, PAS telah berjaya memperkenalkan dan memahamkan Islam kepada puak-puak ini?

Dari awal lagi aku dah kata, DAP dan PKR memang berbohong apabila mereka bercakap tentang perpaduan dan masyarakat. Terbukti sudah dalam beberapa insiden membabitkan Melayu, kalau untung kepada mereka, merekalah juaranya. Tapi kalau tak berapa nak untung, mereka akan berdiam diri sambil cuba-cuba mencari isu baru untuk menutup ketidakpedulian mereka terhadap isu besar seperti banjir.

Syabas aku ucapkan kepada Unit Amal PAS yang bergegas berganding bahu bersama-sama Umno dan pemimpin kerajaan membantu mangsa-mangsa banjir meskipun bukan dalam satu pasukan. Setakat ini, belum lagi aku nampak sebarang kelibat dari pemimpin PKR dan DAP termasuklah Ahli Parlimen Kuantan yang cuba cari nama walaupun Menteri Besar Pahang dan Menteri Besar Terengganu dah mendahului salakannya dengan meranduk air banjir.

Anwar Ibrahim Jadi Hidung Tak Mancung, Pipi Tersorong-Sorong!

Muzakarahnya pun belum jadi lagi. Malah Umno masih keliru maksud istilah MUZAKARAH dengan MUQABALAH sehinggakan menyangkakan MUZAKARAH sama maksud dengan PERPADUAN.

Tetapi nampaknya sudah ada orang yang panas hati. Kalau jadi betul Muzakarah antara Umno-PAS, memang kacaulah. Apakan tidak, dalam muzakarah, pastinya yang bakal ditimbulkan adalah ketidakpuasan hati dan hasil daripada muzakarah tersebut adalah untuk mencari titik persamaan.

Dengan kata-kata lain, sebarang perbezaan, akan diketepikan dan sebagai penyelesaian, persefahaman akan terwujud. Bila persefahaman sudah wujud, maka secara tidak langsung akan muncullah kerjasama atau kurang pertentangan antara satu sama lain.

Kita tak pedulilah sama ada Umno terhegeh-hegeh nak dapatkan persetujuan daripada PAS atau sebaliknya atau PAS yang sedang mencari-cari arah untuk mengukuhkan kedudukan PAS dalam Pakatan Rakyat dan arus politik negara memandangkan tahaluf siyasi PAS dengan PKR dan DAP, lebih banyak mendatangkan kerugian kepada PAS berbanding keuntungan kepada ummat.

Dari zaman Mahathir jadi Perdana Menteri dan Presiden Umno lagi, perkara membabitkan muzakarah sudah lama diperkatakan. Cuma beberapa halangan menyebabkan ianya tidak menjadi kenyataan. Begitu juga pada tempoh akhir hayat Allahyarham Tuan Guru Dato' Haji Fadhil Nor. Sudah terlalu hampir melihat muzakarah dan muqabalah antara Umno dengan PAS.

Aku secara peribadi percaya, sebarang kerjasama antara Umno dan PAS walaupun PAS tidak menyertai Umno atau Barisan Nasional malah kekal sebagai pembangkang kepada Umno, akan memperkukuhkan kedudukan umat Islam dan bangsa Melayu serta Bumiputera di negara ini. Disebabkan itulah, banyak pihak yang cuba menggagalkannya dengan sebarang cara termasuklah melaga-lagakan antara pemimpin PAS dan Umno selain membakar sentimen kebencian.

Lihat sahajalah telatah Anwar Ibrahim. Dia bagaikan tidak berpuas hati kerana muzakarah antara Umno dan PAS sedang diusahakan. Lantas dia membuat kenyataan, bertanya mengapa Umno tidak pernah melayannya untuk berdebat dan bermuzakarah.

Aku rasa ramai yang tahu yang Anwar Ibrahim ni sebenarnya tergila-gila nak masuk Umno balik. Dia masih rasa dia ada hak dalam Umno. Aku pula tetap teringat dengan sumpah seranahnya kepada PAS serta para pemimpin aku. Seburuk-buruk Mahathir, dia tidak pernah menggelarkan para pemimpin agung PAS sebagai selipar jamban atau wali terompah. Paling lebih pun, Mahathir terkeliru dan terkhilaf dengan perjuangan PAS berbanding melabelkan PAS sebagai sebuah kultus sesat.

Kalau aku jadi pemimpin Umno pun, aku takkan teringin nak bermuzakarah dengan orang seperti Anwar Ibrahim. Orang ini pintarnya berputar belit, hanya Allah Taala sahaja yang tahu bagaimana hendak mengatasinya. Dia boleh bertukar cakap dalam sekelip mata. Beria-ia kata UBN import 40,000 Bangla sampaikan ahli-ahli PAS pun turut percaya, alih-alih dia boleh pusing cakap kononnya dia tak cakap.

Orang seperti ini sebenarnya wujud sejak dari zaman awal Islam lagi. Golongan ini tidak sahaja dipinggirkan, bahkan mereka juga diperangi kerana kemudaratan yang dibawanya jauh lebih besar berbanding maslahat.

Aku harap sangatlah janganlah ada di kalangan kita yang terpengaruh lagi dengan Anwar Ibrahim. Tetapkanlah hati kita kepada PAS dan percayalah kepada perjuangan kita. Tidak perlulah kita bersekutu dengan kepercayaan Anwar Ibrahim bahawa dia adalah calon Perdana Menteri terbaik kerana pemimpin kita seperti Tuan Guru Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang sebenarnya, jauh lebih baik dan berakhlak lebih mulia berbanding Anwar Ibrahim.

Sekadar nasihat kepada Umno, tak payahlah peduli lagi dengan Anwar Ibrahim ni. Biarkan dia meroyan dan mati beragan seorang diri.

Wednesday, 4 December 2013

Phahrulrazi Kena Jawablah Bab Tanah Candi Di Merbok, Bukan Buat Bodo

Hindu bernama N.Surendran dan Hindu-Hindu yang lain sibuk dah dengan pemusnahan sebuah candi yang berusia ribuan tahun di Merbok. Mereka cuba mempersalahkan Mukhriz Mahathir dan UBN. Paling aku tak tahan dengar, bila dikatakan yang kerajaan Mukhriz tu sama taraf dengan Taliban yang memusnahkan patung Buddha di Lembah Bamiyan, Afghanistan walaupun hakikatnya, tidak ada lagi manusia beragama Buddha di kawasan tu.

Aku bukannya peminat atau penyokong Mukhriz pun. Apa lagi UBN. Tapi aku cukup tak suka kalau buat perangai pastu sembunyi tangan dan pura-pura tak tahu.

Setakat guna alasan untuk menyalahkan UBN pasal tak gazet tanah di kawasan tersebut, aku rasa alasan itu menambahkan lagi kebodohan pada jemaah kita. Kemusnahan replika candi tu, berlaku semasa penghujung zaman pentadbiran PAS di Kedah. Dengan kata lain, yang jual tanah tu kepada pemaju adalah pemimpin kita sendiri. Pemimpin yang dikatakan tsiqah dan kita wajib wala' kepadanya.

Kalau betul pemimpin kita dari jenis yang bertanggungjawab, dia perlu segera tampil untuk menjelaskan perkara berkenaan. Perlu beritahu awam dan Hindu-Hindu yang sedang menyalak itu rasional tindakannya dahulu sebab, tanah berada di bawah kuasa Kerajaan Negeri dan dia pula adalah salah seorang daripada penggubal undang-undang serta perlaksana polisi Kerajaan Negeri semasa Kedah masih di bawah PAS.

Hindu-Hindu tu juga perlu diberitahu bahawa, setakat pemusnahan replika yang dibina pada tahun 1974, ia bukanlah masalah besar memandangkan ia boleh dibina semula. Namun pemusnahan seperti yang dilakukan oleh Kerajaan Guan Eng ke atas Candi Gua Kepah, jauh lebih dahsyat dan perlu ditegur.

Pasei apa, Hindu-Hindu tu tak berani nak menghentam Guan Eng dan menyamatarafkan Ketua Menteri Pulau Pinang merangkap Setiausaha Agung DAP itu sama macam komunis China yang memusnahkan pusat-pusat kebudayaan dan keagamaan semasa zaman Revolusi Kebudayaan di tanah besar tempat asal keturunan Guan Eng?

Yang pihak kita pula, kenapa takut sangat nak buka mulut?

Tuesday, 3 December 2013

Kazim Dipecat, Cikgu Pa Juga Yang Dipersalahkan?

Aku tak tahulah sama ada kengkawan kita ni isim atau memang dilahirkan bodoh semulajadi.

Cerita Kazim kena pecat bukan cerita baru. Bukan cerita tersembunyi. Bukan juga perkara menghairankan.

Yang duk buat2 heran ialah dari jenis bahlol yang berlagak pandai.

Dah duk kata dah, usul pecat Kazim dibuat tahun 2011 lagi pasal Kazim kritik tahaluf siyasi kita yang tak berapa menjadi dengan DAP dan PKR tapi boleh plak Ketua Pemuda Perak tak tahu. Padahal yang bermusuh dgn Kazim pun bukan calang2 orang. Si Taliban berjanggut sampai ke pusat tu. Dia yany buat usul takkanlah Dr Ahmad Iskandar al-Hiss tak tahu? Setahu aku kedua2nya baik sungguh.

Bila Cikgu Pa kata Kazim dah dipecat sejak Ogos lalu dan surat keputusan tu dah dibuat dan Kazim pun tak buat keputusan, boleh plak semua pakat balun cikgu Pa. Kata mereka Cikgu Pa main sorok2.

Sorok2 apa bendanya!!!

Ni bukan pasal pecat sebenarnya bila keluar buah salahkan Cikgu Pa tapi sebenarnya kecewa sebab Cikgu Pa masih diberi kepercayaan sebagai Setiausaha Agung, kan?

Hodoh sungguh perangai!

Monday, 2 December 2013

Tak Payahlah Duk Jahanamkan Umno Sebab Naikkan Tarif Elektrik, Jahanamkan Diri Sendiri Dulu Sebab Kita Kuat Menipu


Akhirnya cakap-cakap kosong tentang kenaikan tarif elektrik, telah menjadi kenyataan apabila Menteri terbabit mengumumkan, bermula dari 1 Januari 2014, kadar baru perlu dibayar oleh pengguna sama ada di Semenanjung atau pun di Sabah.

Cakap-cakap kosong ini sebenarnya bukanlah teori semata-mata tetapi berdasarkan kepada perjanjian antara Kerajaan dengan TNB. Sesiapa pun yang jadi Kerajaan, akan terikat sepenuhnya dengan perjanjian konsesi yang memberikan kelebihan dan keuntungan besar kepada TNB dengan semua cara kerana memang telah tercatat, dalam tempoh-tempoh tertentu TNB berhak menaikkan tarif untuk pengguna. Kerajaan pula tidak ada cara lain, kecuali terpaksa menyemak dan mempersetujui kadar baru.

Kalau tidak, Semenanjung Malaysia dan Sabah tidak akan ada bekalan elektrik kerana TNB takut rugi.

Memang jahanam sangatlah perangai TNB yang kerja mereka hanya mencekik darah rakyat Malaysia. Silap Kerajaan Malaysia ialah terlalu gelojoh sangat nak swastakan syarikat-syarikat milik kerajaan pada zaman Mahathir dulu. Kononnya nak cepat maju.

Memanglah cepat maju dan memang cepat meningkat sosio ekonomi rakyat Malaysia. Tapi pada masa yang sama, rakyat juga terbeban dengan pelbagai masalah pembayaran kos.

Ada juga orang-orang kita yang ambil kesempatan balun Kerajaan Malaysia UBN. Kita kata inilah caranya UBN balas budi rakyat Malaysia yang dah menangkan mereka sebagai kerajaan.

Tapi kita juga terlupa satu perkara... baru dua tiga hari lepas pun.

Semua negeri-negeri di bawah pentadbiran Pakatan Rakyat, tidak ada satu pun yang menunjukkan penurunan termasuklah yang berada di bawah kuasa Kerajaan Negeri seperti cukai tanah, cukai pintu, cukai jamban, cukai sampah mahupun cukai parkir. Semua cukai-cukai berkenaan telah dinaikkan setiap tahun pada kadar yang tinggi dari tahun 2008 sehinggalah sekarang. Malah, kadar bayar air juga telah dinaikkan seperti yang berlaku di Pulau Pinang.

Kita cucuk rakyat Malaysia tentang perangai gelojoh UBN tapi kita sembunyi-sembunyikan perangai hodoh Kerajaan Pakatan Rakyat di negeri-negeri yang kita kuasai. Yang terbarai pun, cuma mendadak dan sangat tinggi melibatkan gaji Menteri Besar, Exco, Speaker dan ADUN Selangor. Yang tidak disebutkan ialah cukai tanah dan premium tanah yang telah dinaikkan lagi pada tahun ini. Manakala Kerajaan Negeri Pulau Pinang di bawah Lim Guan Eng pula, langsung tak berani sebut berapa kenaikan gajinya sendiri.

Kenapa kita senyap sunyi dalam hal perbuatan menjahanamkan rakyat yang dilakukan oleh pihak kita tapi kita cukup seronok bercakap tentang kenaikan yang dibuat oleh UBN? Apakah kerana kita buat, maka ia jadi halal dan perlu tapi kalau UBN buat, maka ianya adalah satu kesalahan dan zalim?

Come on la... rakyat bukannya bodoh dan bukannya buta. Jangan main politik dan putar belit maklumat dengan cara sehina ini. Kalau benar kita berjuang untuk rakyat, yang mana menekan rakyat, kita balun ler...

Apa yang susah sangat nak putar belit dan senangkan hati perut kaum penindas?

Akhirnya Kazim Isytihar Keluar PAS Juga


Ada jugalah orang PAS yang gelak dengan keputusan Kazim Elias isytihar keluar dari PAS walaupun secara rasminya, Kazim telah dipecat dari PAS pada 21 Mei 2011 dalam satu usul yang dibuat oleh Dewan Muktamar PAS.

Aku sebenarnya tak gembira langsung dengan perkembangan ini. Bukanlah kerana aku sayang sangat dengan Umno atau Kazim Elias. Tapi aku melihat perbuatan dan perangai orang kita sendiri, aku rasa terlalu bodoh dan membodohkan!

Bila Ketua Pemuda PAS Perak menyatakan yang Kazim masih lagi ahli PAS dan masih aktif serta berdaftar menerusi PAS Tambun, aku dah nampak dah, ini peluru baik untuk Umno menghentam PAS.

Kita ni macam lalang. Sekejap kita buat perangai bodoh sombong. Sekejap kita buat perangai sombong tetapi terlalu banyak sangat kita buat perangai bodoh.

Kalau dah Umno tawarkan tempat untuk orang kita dalam parti yang dah nyanyuk tu, biarkan sajalah. Buat apa kita nak bising-bising. Kita senyap dan tunggu kelebihan yang akan datang kepada kita. Rezeki yang menggolek, kita nak buat jadi rezeki yang tersepak. Kesudahannya, ahli-ahli sendiri pandang kepimpinan sebagai kepimpinan yang politiknya hanya bersendikan PKR dan DAP. Apa-apa sahaja yang PKR dan DAP kata, kita akan turut dan angguk. Otak kita semuanya duduk dalam kepala PKR dan DAP. Kita tak ada otak dan kita tak ada pendirian langsung.

Kes Kazim pun serupa jugalah. Kita nak berlagak pandai sangat. Mujur jugalah kita tak macam PKR dan Anwar Ibrahim yang bila dah tak ada alasan, kita akan kata orang macam Kazim Elias tu sebenarnya tak diperlukan oleh parti atau dia tidak pernah jadi ahli langsung.

Patutnya kita diam-diamkan sahaja dan tak perlu memberikan reaksi yang kita dah cemas. Biarkan seberapa ramai pun Umno nak lantik orang kita sebagai pemimpin mereka. Kita kena ingat, kita menang 21 Kerusi Parlimen masa PRU13 lalu pun bukan sebab undi orang kita sangat, tapi undi daripada orang Umno, terutama sekali orang Umno yang dah kecewa.

Kalau Anwar Ibrahim boleh letakkan konco-konco dan talibarutnya dalam PAS bermula dengan bekas Setiausaha Agung PAS, Kamaruddin Jaafar, apa masalahnya kalau kita letakkan dan tanamkan orang-orang kita dalam Umno seperti Ustaz Nasha dan Ustaz Kazim Elias.

Jadi, taklah kita rugi banyak sangat. Lagipun, pusing kut mana pun, Umno adalah parti pemerintah berbanding PKR dengan Ketua Umumnya duk perasan dan berangan-angan nak jadi Perdana Menteri tapi tetap tak jadi-jadi juga. Apa ruginya kalau orang kita ada dalam parti yang sedang memerintah negara? Sekurang-kurangnya dapat juga pengalaman selain persediaan untuk kita pula mengambilalih Putrajaya suatu hari nanti... INSYA-ALLAH

Malangnya pemimpin-pemimpin yang kita lantik, harap serban sahaja besar, tapi otak hanya sebesar biji kacang tanah.

Sunday, 1 December 2013

PAS Tidak Akan Berkembang Bersama PKR-DAP Sampai Bila-Bila

Masa Muktamar, aku berjumpa dengan beberapa orang kawan lama yang pernah berceramah ke sana ke mari menggunakan van Nissan LiteAce warna putih dan beberapa kali juga pernah rosak ketika mendaki Bukit Berapit ketika cuba mengelak dari membayar tol. Nissan LiteAce itu jugalah yang membawa kami ke Pulau Melaka, Marang mahupun ke Sala, malah ke Kampung Bukit Tungku rumah Al-Fadhil Ustaz Ahmad Awang dan dilanggar dari belakang oleh kereta anak lelaki sulungnya, Daihatsu Charade warna kelabu.

Sebut saja mana tempat kami tak pergi dengan van buruk itu. Sebut sahaja, mana pekarangan masjid yang tidak disinggahi oleh van buruk itu setiap kali ada program parti yang memerlukan sokongan kehadiran.

Semua perjalanan itu menggunakan wang sendiri. Tak seduit pun datang dari pemimpin. Kami semua diajar dan ditarbiyah agar berkorban untuk Islam dengan memenangkan PAS kerana PAS saja yang boleh membela dan mengangkat Islam di negara ini.

Kami betul-betul percaya dengan apa yang diberitahu kepada kami walaupun beberapa persoalan kami timbulkan terutama sekali yang membabitkan kutipan derma yang hilang begitu sahaja, tidak pernah dijawab oleh pemimpin-pemimpin parti. Bila nak dibangkitkan dalam muktamar atau mesyuarat, akan adalah mulut-mulut yang menegah dan memberitahu bahawa kita seharusnya mengamalkan sikap wala' dan menerima kethiqahan pemimpin kita.

Masa tu, kita bergerak sendiri semuanya. Ahli-ahli parti komited dan tidak meletakkan sebarang kepentingan peribadi. Tidak menghairankan apabila ramai yang menolak apabila diberikan tanggungjawab kerana sedar bahawa tanggungjawab adalah amanah dan kegagalan menunaikan amanah akan mengakibatkan kita bersoal jawab di hadapan Rabbul Jalil nanti.

Sekarang, keadaan sudah berubah sama sekali. Kalau dulu, PAS hanyalah dianggotai jemaah kampung yang berfikiran jumud, sukar berubah dan menerima setiap ajaran tanpa sebarang bersoal jawab kerana percaya kepada kethiqahan ustaz-ustaz yang mengajar, sekarang ini parti dibarisi ramai golongan profesional yang mempunyai gelaran Dr. Ir, dan sebagainya. Dulu, PAS tak banyak songeh dan kontroversinya tapi sekarang, dengan Umno pun dah tak boleh nak beza.

Timbalan Presiden PAS, Abang Mat kata PAS tak boleh bersendirian. Segeralah Lim Kit Siang menyokong kenyataan Abang Mat yang aku percaya, kenyataan itu sebenarnya disuruh oleh Kit Siang dan DAP. Abang Mat takkan pandai bercakap kalau Kit Siang dan DAP tak suruh.

Sebelum tahun 2008, PAS bergerak sendirian. Anwar Ibrahim dulu pun pujuk dan mengurat PAS sebelum berjaya perdaya Allahyarham Ustaz Fadhil pada tahun 1999. Masa tu, PAS tak ada pun connection dengan DAP. DAP yang terhegeh-hegeh nak kat PAS sebab nakkan sokongan serta undi Melayu.

Pilihanraya tahun 1999, kita berjaya dapat 27 kerusi berbanding 7 sebelum itu. Jumlah terbanyak yang kita pernah dapat. PKR cuma dapat 5 dan DAP dapat 10 Kerusi Parlimen. Bila kita bergabung dengan PKR dan DAP secara rasmi pada tahun 2004, kita cuma dapat balik 7 Kerusi Parlimen tapi DAP bertambah jadi 12 Kerusi manakala PKR pula tinggal 1.

Tidak ada sebarang petunjuk yang mengatakan bahawa kita tidak boleh bergerak secara bersendirian seperti yang didakwa oleh Abang Mat dan disokong pula oleh DAP. Aku sentiasa percaya, DAP dan PKR jadi kuat kerana PAS bukan kerana mereka sendiri. Kalau nak harapkan undi Cina semata-mata, aku tak fikir DAP boleh jadi Kerajaan Negeri Pulau Pinang, taiko besar di Perak, Sarawak, Negeri Sembilan dan Selangor.

Sedangkan kita pula, selepas tiga PRU kita lalui dengan menerusi penggabungan dengan PKR dan DAP, kita tidak berkembang atau bertambah kuat. Sebaliknya kita pula sentiasa jadi pak turut dan kekuatan kita sebenarnya lebih kepada ilusi, bukannya solid.

PRU13 yang lalu dah buktikan bahawa kita memang rugi besar kerana bergabung dengan PKR dan DAP. Suara dari akar umbi ialah, PAS perlu keluar dari gabungan Pakatan Rakyat dan bergerak sendiri. Sebab utamanya, PAS lebih rugi kerana terpaksa menyerahkan banyak kerusi kepada PKR dan DAP berbanding mereka menyerahkan kerusi untuk ditandingi oleh PAS.

Nak tengok bukti bukannya susah sangat. Pilihanraya Negeri Sarawak akan dilangsungkan sekurang-kurangnya dua tahun lagi. Kita tengok sendirilah nanti macam mana kita akan ditekan terutamanya oleh PKR dan akhirnya kita hanya sekadar jadi tukang sorak untuk mereka berbanding untuk kita sendiri.