Thursday 6 November 2014

Mengapa Hanya Presiden PAS Yang Dipersalahkan? Mengapa Tidak Wan Azizah dan Guan Eng Sendiri?

Lim Guan Eng cuba membangkitkan perkara paling remeh semata-mata untuk menyalahkan Tuan Guru Presiden dan kemudian dia berlepas diri.

Guan Eng mengungkit ketidakhadiran Tuan Guru Presiden ke Mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat yang dianggapnya sebagai satu bentuk pengkhianatan yang dilakukan oleh PAS.

Namun sebelum itu, kita juga harus melihat apa sebenarnya Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat.

PAS berpresidenkan Tuan Guru Datuk Seri Abdul Hadi Awang.
PKR berpresidenkan Wan Azizah Wan Ismail.
DAP berpresidenkan... DAP tidak ada presiden tetapi kuasa sebenar DAP adalah pada Setiausaha Agung tetapi Penasihat Seumur Hidup, Lim Kit Siang juga berkongsi kuasa itu dengan anaknya, Lim Guan Eng.

Setiausaha Agung PAS adalah Cikgu Pa.
Setiausaha Agung DAP adalah Lim Guan Eng.
Setiausaha Agung PKR adalah Rafizi Ramli, sebelum itu Saifuddin Nasution. 

Lim Guan Eng sibuk menyalahkan Tuan Guru Presiden kononnya tidak hadir mesyuarat Pakatan. Dengan siapa sebenarnya Tuan Guru Presiden hendak bermesyuarat? Dengan Lim Guan Eng? Dengan Rafizi Ramli/Saifuddin Nasution?

Kenapa Lim Guan Eng tak kira sekali bilangan kehadiran Wan Azizah Presiden PKR dalam mesyuarat kepimpinan PKR? Mengapa Lim Guan Eng tidak kira sekali kewujudan cabang kuasa antara Setiausaha Agung dan Penasihat Seumur Hidup DAP?

Mengapa pula Ketua Umum PKR sibuk-sibuk datang mesyuarat sedangkan umum mengetahui Ketua Umum PKR bukannya Presiden, bahkan tidak mendapat mandat daripada ahli parti sendiri kecuali dilantik oleh para pengampu dan isterinya sendiri. Mengapa pula Lim Kit Siang yang hanya sekadar Penasihat seumur hidup DAP menyibuk datang bermesyuarat sedangkan dia bukan Presiden?

Sebab itulah Cikgu Pa mengungkit, semenjak 2008, Lim Guan Eng sendiri lebih banyak tidak hadir ke mesyuarat Pakatan Rakyat berbanding Tuan Guru Presiden. PAS tidak pernah menjadikannya sebagai isu besar. Sebab itulah juga, Cikgu Pa mengingatkan Lim Guan Eng keputusan yang dibuat dalam Pakatan Rakyat tidak pernah ternganggu menerusi ketidakhadiran Lim Guan Eng.

Lim Guan Eng sebenarnya sedang mencari-cari jalan untuk bergaduh dengan PAS. Sebenarnya akar umbi PAS juga sudah tidak sabar-sabar untuk mengajar Lim Guan Eng dan kurang ajar serta biadapnya DAP. Cuma tinggal lagi, hormat kepada pemimpin itu yang membuatkan tentangan paling keras PAS kepada DAP, tidak dapat dilakukan.

Kalau Tuan Guru Presiden kata, dan mengisytiharkan perang dengan DAP, Lim Guan Eng pada masa itu barangkali tidak akan cukup tanah untuk berdiri dan tidak cukup oksigen untuk menarik nafas.

Jangan keterlaluan sangat menghina PAS. Jangan keterlaluan sangat mencari fasal. Lim Guan Eng perlu sedar, tanpa PAS, DAP sekadar sebuah parti Cina yang hanya mampu menimbulkan isu-isu menentang Melayu, Bumiputera dan Islam sahaja. Dari tahun 1964 sehinggalah sekarang, Malaysian Malaysia ciptaan Lee Kuan Yew yang diwariskan kepada Lim Guan Eng, masih tidak berjaya dan tidak dapat diterima, termasuklah dari kalangan orang Cina sendiri, terutama apabila sudah ramai pula orang Melayu dan Bumiputera yang mempersoalkan kekayaan Cina yang diperolehi daripada pelbagai keistimewaan termasuklah amalan alibaba yang bermula daripada ketika orang Melayu Bumiputera masih lemah dalam bidang ekonomi dan sekarang, dianggap sebagai satu kewajipan kerana orang Melayu Bumiputera masih juga dianggap lemah serta tidak berkemampuan.

Jangan sampai jadi perampasan secara paksa. Orang Melayu Islam di negara ini belum lagi benar-benar melakukan jihad. Orang Melayu di negara ini masih lagi bersabar dan bertoleransi. Jangan sampai nanti, peristiwa hitam di Indonesia di mana rakyat pribumi merampas serta menjarah harta kaum imigran hanya semata-mata kerana tidak tahan lagi dengan penghinaan demi penghinaan yang dilakukan oleh Lim Guan Eng dan DAP.

Jangan keterlaluan mencabar, Lim Guan Eng. Yang pasti, kalau perkara buruk itu berlaku, yang paling rugi adalah orang Cina sendiri!

Takkan Lim Guan Eng mahu perkara buruk seperti itu berlaku hanya kerana mulut lancangnya?

8 comments:

Anonymous said...

Berani ke presiden paspispus tu istihar perang dgn DAP..??

BUTUH LA KALO DIA BERANI...!!!

hhaaaaaakkkttuuuuiiihhh...!!!

Anonymous said...

pas,pkr dan dap memang sama shj perangainya..
tidak mengaku salah.. tidak mengakui kelemahan sendiri.. menyalahkan org lain.. suka berbohong.. musuh mereka sentiasa dlm keadaan buruk sentiasa..
sebab itu mereka boleh bersama...

Anonymous said...

kalau ade ALE UTO....pas kena sound balik cina gampang tu. masih tak sedar2...kafir mana suka bangsa dan agama kita. mereka akan cari walau sekecil mana pun kesilapan kita. sudah2lah berTAHALUF SIASI dengan kafir ni.
cari titik persamaan dengan umno yang membolihkan kita bergabung diatas agama dan bangsa yang sama. sekurang2nya kita menyembah allah yang satu...kiblat yang sama....jika kita terkhilaf pun masih memohon pada ALLAH yang satu. janganlah masing2 ketegak dengan politik masing2. yang UNTUNG nanti kafir juga.

Anonymous said...

Anon 846

Menjawab pertanyaan anda BERANIKAH HADI ISTIHAR PERANG DENGAN DAP ?

Jawapanya HADI TIDAK BERANI.

Rasionalnya ANGGAP LIM GUAN ENG ITU SEEKOR ANJING mana kala HADI ITU KUCING.

Pertanyaan PERNAH KAH SELAMA HIDUP ANDA TERNAMPAK KUCING MENYERANG ANJING ... ada pernah.

Kalau pernah TANDA NYA ANDA PERLU BERJUMPA PAKAR SAKIT JIWA .... because you are mentally sick.

Ini adalah FITRAH ALAM
Ini adalah FITRAH PAS vs DAP

Kepada WARGA PAS jutaan maaf saya pohon jika analisa saya ini menghina kalian. Tetapi itu adalah FAKTA HASIL DARIPADA TAHALUF SIYASI.

Keberhasilan TAHALUF SIYASI adalah ...

1. Umno tidak tumbang
2. Pas tidak berkembang (berjaya)
3. Pas dihina dicerca oleh DAP
4. Islam tak dihormati lagi
5. Ulamak tak dihormati kini

Abang Non


paparock said...

hahahaha...kuat betul anjing menyalak...
ala masa PAS tak bersama PR pun anjing menyalak juga...undi tetap UMNO/bn juga
masa PAS bersama PR pun anjing menyalak juga....undi tetap UMNO/bn juga
andai kata PAS kuar drp PR pun anjing tetap menyalak juga....undi tetap UMNO/bn
barang naik ke, minyak naik ke, nak belajar anak ke U drp biasiswa tukar kepada PTPTN...anjing mana kisah...janji dapat tulang...gonggong la sampai lupa dunia...tak gitu bro?

paparock

Anonymous said...


HAMPas wujud berdekat lalu, sekarang anugrah agong cuma penghinaan, pengkhianatan, serupa sampah sarap dilongkang.

pas sesama melayu islam umno diistiharkan lawan sampai kiamat, tak pernah terjadi pas terima hinaan dari umno seperti hinaann dari babi haramjadah dap dan pkr. umno kekal istikomaH DENGAN adab dan susila hendak hina sesama bangsa banyak lembutnya, umno dominen dalam memerintah negara, apa yg pas buat?

Anonymous said...

Nak sokong bn,dr mahathir kata bn ni syaitan..nak sokong pas,pas pun kucar kacir...nak sokong pkr,parti Anak beranak pulak,macamana la melayu nk maju...aduhai melayuku....

Basar said...

Dap bukan sahaja istihar, sudah serang, belum sembelih sahaja Ulamak di dalam PAS.

Berapa ramaikah ulamak yang mati disembelih oleh dap baharu pas bertindak. Adakah setelah pupus ulamak maka mudahlah anwaris memegang tempok supaya senang di keldaikan oleh dap dan pkr.

Adakah "syahid cita-cita kami" hanya palsu.....
Apakah neraka anwar, neraka pkr, neraka dap, neraka pasmas, neraka anwaris lagi ditakuti digeruni...

Sabar sampai bila......