Thursday 7 November 2013

Jangan Seronok Sangat, Yob... Majoriti Kurang Separuh Bukan Benda Ringan

Seronok ke menang di Sg Limau?

Aku berada di Sg Limau hampir 4 minggu. Merata ceruk Sg Limau aku masuk. Dgn lebih 800 kes kemiskinan tegar di seluruh Sg Limau terutama sekali di Sg Kering, Ulu Sedaka, Kuala Sedaka, Kuala Dulang, Bukit Besar dan Bukit Choras, aku sempat mengalirkan air mata sayu.

Sedap kalau nak salahkan k'jaan. Mudah utk katakan, k'jaan tak bg bantuan dan sisihkan golongan miskin. Tapi kita kena berfikir dgn waras. Bkn mcm org gila yang mabuk air daun ketum.

Kita berkempen dgn Islam sebagai cogankata. Kita kata kita nak martabatkan Islam. Kita bakar sentimen org ramai dgn menyalahkan k'jaan. Kita cari jln mudah nak selamatkan diri dgn jadikan Umno dan BN sbg sasaran utk dipersalahkan.

Sg Limau pun tak berkecuali juga tanpa kita sedar, dah 5 penggal kita di Sg Limau. Kali ini dah jadi 6 penggal. Kita dtg dgn satu azam. Utk kalahkan Umno dan tak benarkan Umno dpt Sg Limau.

Tapi kita tak berikan alternatif kpd penduduk. Kita tak dtg dengan rancangan yg lbh besar utk tunjukkan yg kita benar2 bawa Islam, bukan sekadar retorik dan ckp2 kosong. Kita terlalu bergantung kpd kempen2 rohaniah dan kita buat2 lupa bhw apa yg kita lakukan di Sg Limau sebenarnya kerja dunia semata2.

Tidak keterlaluan kalau aku katakan, kita terlalu munafik dlm hal ini.

Disbbkan itulah, Allah Taala palingkan sebahagian hati org yg telah menyokong kita selama 5 penggal sblum ini. Majoriti kita di Sg Limau telah dikurangkan lbh dr separuh. Allah Taala dah bg isyarat kepada PAS, kalau tak ubah juga taktik yg kita duk buat selama ni, kemenangan boleh ditarik balik dan kemenangan akan diserahkan kpd musuh.

Cara kempen kita sudah tersangat kuno dan ketinggalan. Sampai bila kita perlu terus bergantung kpd retorik, gimik dan drama murahan yg berselindung di sebalik agama, sdgkan perkara terpenting dlm agama selain akidah, kita tinggalkan.

Kalau Umno pandang mudah pada hudud, kita pula pandang mudah pada penguasaan ekonomi. Kita sendiri meminta2 dgn alasan, derma utk jihad. Sdgkan al Quran sgt tekankan ttg penguasaan ekonomi sehingga diajar kpd kita ttg sukatan, timbangan dan nisbah supaya kita jd manusia yg tak menipu. Ayat2 ttg ekonomi pula lebih byk dr hudud.

PAS tak kurang dgn pakar ekonomi. Malangnya kita tak gunakan ulama2 ekonomi itu. Sebaliknya kita leka dgn ulama2 yg mengajar dr kitab dan kita kagum krn ceramah mrk penuh dgn org yg mendgr sdgkan ilmunya hanya mengenakan Umno.

Matlamat penubuhan jemaah ini asalnya adalah utk memartabatkan Islam dan umatnya. Tak ada kesudahannya kalau kita terus dgn corak dan gerak kerja sebegini. Kita sendiri yg dah jadikan agama sebagai hiasan pd pakaian. Dan akhirnya tanpa kita sedar, Allah Taala dah lemahkan kita.

Pun begitu, kita tetap juga seronok dan langsung tak ambik iktibar.

1 comment:

Anonymous said...

sedor diri pun...