Friday 29 November 2013

Al-Kataki Sibuk Dengan Kenaikan Gaji Di Selangor, Tapi Diamkan Diri Bila Dapat Jawatan Lembaga Pengarah UiTM!

Katak merupakan haiwan yang disebut oleh Nabi palsu, Musailamah Al-Kazzab dalam surah syaitannya.

Surah Katak ciptaan Musailamah Al-Kazzab laknatullah berbunyi begini:

"Hai katak betina anak dua katak, bersihkanlah berapa banyak kamu membersihkannya, bukan air yang kamu kotori, dan bukan orang minum yang kamu larang."

Surah Katak ciptaan Musailamah Al-Kazzab laknatullah itu akhirnya menjadi bahan jenaka di kalangan pensyair dan penyajak Arab.

Di Malaysia, antara banyak-banyak katak, yang paling terkenal adalah Ibrahim Ali. Seorang lagi adalah Saifuddin Nasution. Tetapi berbeza antara kedua-duanya, Ibrahim Ali lagi kuat bunyinya manakala Saifuddin Nasution pula, lebih senyap terutama selepas Khalid Ibrahim menolak mentah-mentah saranan Anwar Ibrahim agar menjadikan Saifuddin Nasution sebagai Ketua Staff di Pejabat Menteri Besar Selangor.

Ibrahim Ali cuba memperolok-olokkan kenaikan gaji yang diumumkan oleh Khalid Ibrahim. Kata Ibrahim Ali, rakyat Selangor sepatutnya keluar beramai-ramai dan menentang Khalid Ibrahim serta Kerajaan PR Selangor. Katanya lagi, penjawat awam di Selangor sepatutnya turut mendesak kenaikan gaji sepertimana yang dinikmati oleh Menteri Besar Selangor.

Mungkin kedengaran eloklah saranan Ibrahim Ali itu tetapi inilah yang orang kata, menyibuk dengan carik kain orang, sedangkan kain sendiri koyak di punggung, buat-buat tak tahu.

Memang betul, tindakan menaikkan gaji pada kadar luar biasa sehingga 373% adalah sesuatu yang langsung tidak terjangkau dek akal walau apa pun alasan yang diberikan oleh Khalid Ibrahim. Namun Ibrahim Ali sendiri tidak memberikan contoh yang baik pun.

Apa jasa Ibrahim Ali kepada UiTM sehingga dia dilantik sebagai salah seorang Ahli Lembaga Pengarah UiTM? Apakah kerana dia memperjuangkan PERKASA yang diketahui hanya merupakan sebuah NGO yang mencari duit dan melaksanakan cita-cita politik kuno serta jumud Ibrahim Ali, maka ianya dianggap sebagai satu jasa kepada komuniti pelajaran?

Adakah perlantikan Ibrahim Ali selaku salah seorang Ahli Lembaga Pengarah UiTM akan menambahbaik institusi pengajian tinggi Bumiputera itu, atau sekadar untuk membalas jasa dan menutup mulutnya yang sebelum ini menyatakan ingin menjadi pemandu teksi sebagai sindiran kepada Khairy Jamaluddin yang pernah berlakon sebagai pemandu teksi bersama-sama Namewee?

Tidak logik seorang Ibrahim Ali dilantik menduduki kerusi berkenaan kerana masih terdapat tokoh-tokoh akademik lain yang boleh dilantik dan membantu meningkatkan taraf serta mutu UiTM berbandingnya. Kalau dalam politik pun, Ibrahim Ali sekadar katak kuang yang bunyi sahaja lebih walaupun tubuh badan kecil, dia tidak akan mampu memberikan sebarang penambahbaikan untuk UiTM.

Rasa-rasanya cadangan dan saranan Ibrahim Ali itu tidak layak dijadikan sebagai artikel media. Dia orang gila kuasa dan jawatan selain perasan bagus. Menjadikannya sebagai salah seorang Ahli Lembaga Pengarah UiTM akan menjadikan UiTM sama seperti PERKASA yang tidak ke mana pun, selain daripada melalak dan kemudian jadi pengecut apabila digertak.

Tak payah pergi jauhlah, sebutkan mana satu demonstrasi PERKASA yang benar-benar memberi kesan? Kalau setakat PERKASA dan Ibrahim Ali semata-mata tanpa Tun Mahathir, rasa-rasanya perhimpunan yang dianjurkan oleh PERKASA tidak lebih daripada sekadar himpunan budak-budak bohjan dan bohsia yang tidak ada maruah diri.

No comments: