Saturday 30 November 2013

Tak Betullah Anwar Tuntut RM15 Juta Tahun Lepas Tapi Kenapa Azmin Ali Macam SARKAS?

Laporan-laporan blog yang menyatakan tentang tuntutan RM15 juta pada tahun lepas oleh Anwar Ibrahim, telah dinafikan oleh Menteri Besar Selangor, Khalid Ibrahim. Jadi, kalau Menteri Besar Selangor sendiri dah buat penafian, maknanya betullah gamaknya kut.

Aku lebih tertarik dengan gelagat yang ditunjukkan oleh SETPOL Khalid, Faekah Hussin. Nampaknya, Faekah dah tak boleh nak duduk diam-diam. Hebat betul dia melindungi Khalid Ibrahim daripada menjadi sasaran kemarahan Azmin Ali yang semua orang tahu, bercita-cita besar untuk menggulingkan Khalid dan merampas jawatan Menteri Besar Selangor.

Tidak sahaja Faekah, Teng Chang Kim dan Elizabeth Wong pun menyatakan kehairanan mereka dengan sikap Azmin yang melompat sakan dan cuba menonjolkan diri sebagai hero dalam soal kenaikan gaji luar biasa kadarnya di Selangor. Padahal semasa dalam Dewan, Azmin yang merupakan ADUN Bukit Antarabangsa tak pula menyatakan bantahan. Hanya selepas pengumuman dibuat, barulah Azmin nak marah?

Tapi mungkin juga Azmin tak membantah sebelum ini sebab dia tak tahu Khalid akan menaikkan gajinya sendiri sampai RM29,000. Mungkin Azmin ingat, kenaikan yang dibuat hanyalah kenaikan pada kadar munasabah memandangkan Selangor bukannya negeri terkaya sebagaimana yang ditemberangkan.

Kadar kemasukan pelaburan, pendapatan dan perolehan Selangor, telah menurun semenjak PKR jadi Menteri Besar dan DAP sebagai Speaker serta Exco. Aku bukan nak kata pentadbiran UBN sebelum ini lebih baik, tapi setidak2nya, Khir Toyo taklah menaikkan gajinya sendiri tiga tahun sekali macam yang dibuat Khalid Ibrahim, sedangkan pada masa yang sama, banyak perkara lain berbangkit termasuklah peruntukan daripada Federal membabitkan PBT, Sampah dan Jalanraya.

PAS Selangor bukannya tak ada pakar-pakar dalam bidang berkenaan tapi semua pakar-pakar PAS telah disenyapkan dan ditutup mulut. Ingat lagi dengan Che Rosli Che Mat, pakar sains nuklear yang menjadi Ahli Parlimen Hulu Langat?

Ramai yang masih ingat bagaimana DAP dan PKR telah memperkecil-kecilkan kelayakan Che Rosli Che Mat sebab kegilaan mereka terhadap penutupan Lynas di Gebeng, Pahang. Penjelasan yang diberikan oleh Che Rosli Che Mat, tidak sahaja dicemuh bahkan ada gesaan dari PKR dan DAP untuk PAS memecat Che Rosli Che Mat kerana keluarkan kenyataan bertentangan dengan PKR dan DAP.

Keadaan jadi lebih keruh apabila Che Rosli Che Mat memberitahu kilang LYNAS di Pahang, jauh lebih selamat berbanding kilang Shin-Etsu yang terletak di Seksyen 26 berdekatan dengan Proton Shah Alam.

Kalau PKR dan DAP betul2 ikhlas dalam Pakatan Rakyat macam yang mereka selalu cakapkan, kepakaran PAS tidak akan disesiakan begitu sahaja. Pemimpin-pemimpin PAS boleh dilantik untuk menjalankan kerja-kerja rakyat, sekaligus mampu menarik saki-baki sokongan kepada Umno. Kalau kita dah buat pembaikan PBT, sampah dan jalanraya menggunakan peruntukan Federal, tak ada lagi helah UBN untuk memperkecil-kecilkan kewujudan kita.

Malangnya, semuanya nak dikaut oleh PKR dan DAP tapi bila datang bab kerja, kita pula yang dikerah untuk cover mereka. Ni bila dah timbul masalah kenaikan gaji luar biasa besarnya, PAS Selangor sekali lagi akan dikerahkan untuk menghantar para penyokong menyerang dan mematikan hujah UBN.

Itu sajalah peranan dan tugas kita di Selangor ini... tak habis-habis nak kena bela PKR dan DAP sedangkan bila kita bagi buah fikiran kita, kita pula yang disekeh oleh PKR dan DAP. Tak cukup disekeh, kita dikatakan parti kampung yang tak tahu apa-apa.

Kita yang kerja teruk-teruk, yang dapat habuan besar adalah PKR dan DAP.

No comments: