Thursday 10 January 2013

BERAPA YANG DAH DIBAYAR UNTUK TUTUP RASUAH MUSA AMAN?

ICAC Hong Kong dah tolak rayuan utk buka semula fail siasatan rasuah RM40 juta Ketua Menteri Sabah.

Aku pelik sangat. Mustahil dlm hal ni, Rafizi Ramli yg merupakan Pengarah Strategi PKR, tak buat homework?

Kalau setakat nak frame dan kemudian bikin gempak macam tu, sudahnya rakyat akan tgk PR ni hanyalah sebuah pakatan gempak dan cakap tong kosong.

Banyak kali sgt dah sampaikan pemimpin2 PAS pun dah terikut2 rentak PKR.

Walaupun aku tgk ada juga cuba dibentangkan butiran dan data mcm dlm kes tanah deepak yg dibeli LTAT di Kota Raja, last2 bila dijelaskan oleh Zahid Hamidi, yg bodoh adalah kita yg percaya dgn pendedahan Rafizi serta PKR.

Aku nampak PKR ni sebenarnya dah terkalut lebih. Kalau PAS tak hati2 dan terima bulat2 permainan PKR, akhirnya nanti yg pupus dan musnah adalah PAS sendiri.

Aku dah lama syak, Rafizi ni sebenarnya ditugaskan UMNO dlm PKR utk malukan PR. Tengok sjalah dlm kes Shahrizat. Walaupun imej Shahrizat disamakan dgn lembu, segala urusniaga semuanya betul. Bahkan, Rafizi dan DAP nampak mcm nak kekalkan monopoli kartel2 daging yang bolot keuntungan RM3 bilion setahun.

Sampai skrg, Rafizi tak pernah terangkan kaitan dia dgn salah satu kartel daging yang berpejabat di Mont Kiara.

Sent from my dig

265 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 265 of 265
Anonymous said...

Suruhanjaya Bebas Pencegahan Rasuah (ICAC) menjelaskan kepada ketua menteri itu mereka memulakan siasatan selepas menerima aduan terhadapnya dan Musa Aman telah bersedia bekerjasama dengan pihak penguatkuasa Hong Kong dalam penyiasatan mereka.

Anonymous said...

Selepas melengkapkan siasatan dan memfailkan laporan kepada Jawatankuasa Semakan Operasi (ORC), kedua-dua jawatankuasa dan Pesuruhjaya ICAC bersetuju untuk tidak meneruskan lagi penyiasatan “di atas asas fakta sudah diketahui”, begitu makluman agensi tersebut kepada KM Sabah.

Anonymous said...

Surat pada 22 Disember 2012 yang menggunakan kepala surat ICAC, ditandatangani oleh Ketua penyiasat Tso Wai-Yan dan ditujukan kepada Musa dialamatkan ke pejabat beliau di Kota Kinabalu.

Anonymous said...

Tiada individu lain diberi salinan dokumen itu, Datuk Abdul Rahman Dahlan cuma mendedahkan dokumen tersebut tapi dinasihati supaya simpan dulu.

Anonymous said...

Surat diterima daripada pihak ICAC itu boleh mempertahankan Musa dan Umno terhadap dakwaan daripada pemimpin pembangkang mengenai skandal tersebut menjelang pilihan raya akan datang.

Anonymous said...

Abdul Rahman menegaskan bahawa surat itu adalah peribadi dan sulit kerana ianya hanya ditujukan kepada Musa.

Anonymous said...

Ini menunjukkan bahawa agensi telah bertindak secara bebas tanpa sebarang gangguan dari pihak luar.

Anonymous said...

ICAC profesional. Tiada seorang pun diberikan salinan surat tersebut.

Anonymous said...

Mereka menghormati hak tertuduh untuk kerahsiaan.

Anonymous said...

Nasihat daripada peguam, salinan fizikal dokumen akan disimpan buat masa sekarang dan digunakan sebagai “senjata” Umno Sabah untuk membuktikan Musa tidak bersalah.

Anonymous said...

Ketua Menteri dan Umno Sabah sedang memikirkan tindakan undang-undang terhadap pengarah strategi PKR Rafizi Ramli.

Anonymous said...

Rahman Dahlan telah berjanji untuk mendedahkan surat ini tetapi selepas membincangkan perkara itu dengan peguam bagi Ketua Menteri dan Umno Sabah, mereka menasihatkan supaya tidak mendedahkan ia kerana akan digunakan jika ada tindakan undang-undang terhadap Rafizi.

Anonymous said...

Rafizi melanggar beberapa undang-undang, jika mahu, UMNO boleh mengambil tindakan undang-undang terhadapnya. Ia memang satu pilihan.

Anonymous said...

Selain daripada fitnah, Rafizi melanggar seksyen 29 (4) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 yang melindungi identiti seorang tertuduh.

Anonymous said...

Seksyen tersebut menyatakan laporan yang dibuat terhadap suruhanjaya tersebut, “hendaklah dirahsiakan dan tidak boleh didedahkan oleh mana-mana orang selain pegawai-pegawai Suruhanjaya dan Pendakwa Raya sehinggalah orang yang tertuduh dipertuduh di mahkamah atas suatu kesalahan dibawah akta ini atau mana-mana undang-undang bertulis lain berbangkit daripada aduan itu melainkan dengan persetujuan Pendakwa Raya atau pegawai berpangkat Pesuruhjaya keatas

Anonymous said...

Musa baru-baru ini dibersihkan daripada pertuduhan penggubahan wang haram RM40 juta kerana ICAC tidak akan membuka semula siasatan terhadapnya.

Anonymous said...

Harap perkara ini akan berhenti di sini sajalah.

Unknown said...

Kenapa cerita keburukan orang ini. Tidak baik. Apa kata kita cerita akan kejayaan Datuk Musa aman..

Unknown said...

Kepimpinan di bawah Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman yang dinamik merupakan antara rahsia kejayaan Sabah mendapat pengiktirafan cemerlang iaitu Sijil Tanpa Teguran selama 12 tahun berturut-turut sejak tahun 2000 menerusi Laporan Audit Negara.

Unknown said...

Menurut Pembantu Menteri Kewangan, Datuk Tawfiq Abu Bakar Titingan, kejayaan tersebut juga tidak akan tercapai tanpa adanya visi dan keupayaan dari segi pemikiran yang bernas dan tindakan susulan untuk mencapai sebuah negeri yang maju jaya, aman makmur dan sejahtera.

Unknown said...

“Syabas dan tahniah diucapkan kepada Datuk Seri Musa Aman yang juga selaku Menteri Kewangan yang buat sekian kalinya telah berjaya membimbing dan mengemudi negeri ini ke arah kejayaan dan kecemerlangan.

Unknown said...

penyediaan penyata kewangan Kerajaan Negeri yang berpandukan Akta Acara Kewangan 1957 (Pindaan 1972) sentiasa diselenggara dengan teratur dan sempurna untuk memberi gambaran yang benar dan saksama terhadap kedudukan kewangan Kerajaan Negeri.

Unknown said...

“Selain itu, usaha-usaha juga giat dijalankan untuk mempertingkatkan Sistem Perakaunan supaya ianya ‘compatible’ (bersesuaian) dengan perkembangan teknologi IT semasa dan Piawaian Perakaunan Kerajaan (Public Sector Accounting Standard)

Unknown said...

Tawfiq turut menyangkal segala dakwaan dari pihak pembangkang yang mendakwa tanpa merujuk fakta bahawa kononnya pengurusan kewangan Kerajaan Negeri di bawah pimpinan Barisan Nasional tidak teratur dan sebagainya.

Unknown said...

melalui perakuan Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang sendiri, bukan sahaja Kerajaan Negeri telah berjaya mengekalkan Sijil Tanpa Teguran selama 12 tahun berturut-turut, malah beliau juga memperakukan bahawa pengurusan kewangan Negeri Sabah sejak beberapa tahun kebelakangan ini adalah antara yang terbaik di seluruh Malaysia.

Anonymous said...

Sikap gemar menghina, memperlekeh dan memperkecil-kecilkan Melayu serta Islam di Malaysia, sudah cukup sebati dengan DAP

Anonymous said...

Apa-apa sahaja yang dilakukan oleh DAP, semuanya bersifat ANTI-MELAYU dan ANTI-ISLAM. Dan sebarang usaha yang dilakukan untuk memartabatkan Melayu dan Islam di negara ini oleh pemerintah, akan segera ditanggapi oleh DAP sebagai RASIS KETERLALUAN dan MENEKAN BANGSA SERTA PENGANUT AGAMA LAIN.

Anonymous said...

DAP menjelang PRU13, sebenarnya sedang berada dalam keadaan tersepit dan serba salah. Beberapa pendedahan yang menunjukkan amalan rasuah dan penyalahgunaan kuasa yang amat keterlaluan melibatkan Setiausaha Agung DAP dan kroni-kroni utama DAP, membuatkan kepimpinan DAP terpaksa mencari jalan untuk menutup segala masalah tersebut dengan menimbulkan beberapa isu lain.

Anonymous said...

Kaedah inilah yang seringkali digunakan oleh DAP dalam usaha mendapatkan undi serta perhatian daripada masyarakat Malaysia.

Anonymous said...

timbul pula cerita tentang Pengerusi DAP dan Setiausaha DAP Perak, Ngeh Kor Ham dan Nga Kor Ming mendapat ribuan hektar tanah di Kelantan dalam apa yang dikenali sebagai PERJANJIAN PANGKOR III bagi membolehkan Nizar Jamaluddin dari PAS Perak dipersetujui untuk dilantik sebagai Menteri Besar Perak pada tahun 2008 selepas DAP menentangnya lebih awal.

Anonymous said...

Kemudian ugutan keselamatan fizikal yang dilakukan oleh Nga Kor Ming terhadap ADUN Sungai Rapat, Datuk Hamidah Osman yang juga merupakan Ketua Penerangan Wanita UMNO, turut menimbulkan kegemparan. Justeru, DAP memerlukan isu yang lebih besar untuk menutup isu-isu semasa yang berbangkit membabitkan salahlaku pemimpin-pemimpin utama DAP itu.

Anonymous said...

Entah dari mana, tiba-tiba sahaja Pengerusi Kebangsaan DAP, Karpal Singh muncul dengan desakannya agar Ngeh Kor Ham dan Teng Chang Kim, Speaker DUN Selangor memulangkan semula darjah kebesaran yang telah mereka terima daripada DYMM Sultan Perak dan DYMM Sultan Selangor.

Anonymous said...

Alasan yang diberikan oleh Karpal Singh ialah polisi parti tersebut menolak darjah kebesaran daripada Kerajaan atau lebih tepat lagi RAJA-RAJA MELAYU kecuali atas dasar keberanian atau setelah bersara dari dunia politik.

Anonymous said...

Sebelum ini, Lim Guan Eng terkedu apabila ‘cakap-cakap rahsianya’ terdedah di mana dia memberitahu, tindakan menundukkan kepala di hadapan DYMM Sultan-Sultan Melayu ketika majlis anugerah darjah kebesaran dilihat sebagai memperakui diri sebagai HAMBA.

Anonymous said...

Mengakui diri sebagai HAMBA kepada mana-mana Melayu, merupakan perkara yang paling terlarang dalam DAP. Untuk apa, memperakui diri sebagai HAMBA kepada raja-raja Melayu, sedangkan Melayu itu sendiri bagi DAP adalah sesuatu yang menjijikkan dan merendahkan taraf CHAUVINIS DAP.

michaelangelo said...

rafizi sudah banyak kantoi...entah mengapa rafizi ramli ni tidak serik2 lagi..

michaelangelo said...

rakyat sudah kenal dan tahu muka sebenar rafizi ramli dan PKR..iaitu muka penipu...

michaelangelo said...

hairan mengapa tiada apa2 ulasan daripada pemimpin2 PAS...jangan2 pemimpin2 PAS memang tahu rafizi menipu tetapi mendiamkan diri sebab menumpang populariti PKR..takut disingkirkan dari PR...

michaelangelo said...

tapi tidak hairanlah juga jika PAS mendiamkan diri...sebab PRU akan berlangsung...jadi ikut rentak PKR saja...

arthur said...

ICAC tidak akan membuka semula kes...

arthur said...

kerana tiada bukti baru dikemukakan untuk memungkinkan ICAC mempertimbangkan kes ini dibuka semula...

arthur said...

bermakna apa isi kandungan fail2 dan dokumen2 yang dibawa dan dikemukakan oleh rafizi ramli kepada ICAC sebelum ini? bahkan dua kali rafizi terbang ke HK...

arthur said...

mungkin bukti2 yang dikemukakan oleh rafizi kepada ICAC sebelum ini sama ada bukti palsu atau bukti kitar semula yang sudah pun disiasat oleh ICAC dalam penyiasatan sebelum ini.

arthur said...

apa yang pasti, rafizi dan PKR mensensasikan isu yang sudah selesai ini untuk mendapatkan publisiti malah rafizi sanggup terbang ke HK untuk mengheret ICAC dalam mainan politik PKR untuk menjatuhkan musa aman.

arthur said...

dan kini sudah jelas siapa yang benar dan siapa yang salah/penipu...rakyat harus menolak PR pada pru13 nanti kerana apa yang keluar dari mulut PKR adalah tipu dan pembohongan.

ji said...

terima sajalah kenyataan. tidak perlu tegakkan benang yang basah lagi.

ji said...

tuduhan yang rafizi buat selama ini terbukti tidak benar.

ji said...

rafizi hanya mahukan populariti saja apabila beliau bersungguh-sungguh mainkan isu ini.

ji said...

mungkin lepas ini orang tidak percaya lagi dengan rafizi.

ji said...

kesimpulannya, isu ini sudah pun selesai.

anidah said...

pembangkang mungkin masih tidak berpuas hati. tapi kes ini sudah pun selesai.

anidah said...

semua pun mengetahui kes sudah ditutup dan tiada unsur rasuah yang berlaku.

anidah said...

banyak isu yang berlaku di Selangor sekarang ini. lebih baik rafizi pergi selesaikan isu yang berlaku di sana.

anidah said...

janji seperti memberikan air percuma pada rakyat Selangor kini tidak dipenuhi sepenuhnya oleh PKR.

anidah said...

selain itu, banyak isu yang melibatkan pemimpin pembangkang tidak dijelaskan sehingga kini seperti isu kekayaan Azmin Ali.

vincent said...

pembangkang tidak akan menyentuh mengenai isu2 yang melibatkan pemimpin2 pembangkang...mereka akan cuba menutup dan mengalihkan perhatian rakyat dengan memainkan isu2 yang sudah selesai yang dikaitkan dengan pemimpin2 kerajaan.

vincent said...

PKR seperti yang rakyat kini tahu, hanya tahu menabur janji2 palsu seperti apa yang berlaku di selangor pada pru 2008...kini rakyat selangor menderita biarpun baru sepenggal PKR menjadi kerajaan negeri...bayangkan jika PKR menjadi kerajaan malaysia..pasti keadaan yang lebih teruk akan berlaku.

vincent said...

tugas rafizi ramli hanya satu iaitu mencari publisiti dan menjatuhkan imej kerajaan...isu2 rakyat di negeri2 pembangkang tidak dipedulikan sehinggakan isu2 tersebut menjadi kritikal seperti isu air di selangor...

vincent said...

semua rakyat tahu bahawa kes ini sudah ditutup...dan laporan dalam akhbar NST baru2 ni melaporkan bahawa ICAC mengekalkan keputusan menutup kes tersebut dan tidak mahu menjadi alat politik mana2 parti politik...

vincent said...

keyakinan dan kepercayaan rakyat kepada rafizi dan parti2 pembangkang semakin merundum...rakyat sudah sedar permainan politik pembangkang dan rakyat tidak akan terperangkap dalam mainan politik tersebut.

wescott said...

apa yang saya tahu, musa sudah bebas dari tuduhan ini...

wescott said...

bahkan ada surat dari ICAC yang mengatakan musa aman tidak lagi disiasat dalam kes ini dan kes ini telah ditutup..

wescott said...

namun ada pihak yang tidak dapat menerima kenyataan lalu memainkan isu yang sudah selesai ini untuk mencari publisiti berikutan pru13 yang semakin hampir..

wescott said...

bahkan kini ada skrip baru oleh YB william...bukannya rafizi...mengapa? adakah kerana rafizi kini dianggap tidak berguna kerana gagal dalam misinya di HK?

wescott said...

rakyat seharusnya sedar akan permainan politik PKR ini...jangan kita terperangkap dalam mainan politik ini kerana yang rugi ialah kita sebagai rakyat...

«Oldest ‹Older   201 – 265 of 265   Newer› Newest»