Sunday 1 December 2013

PAS Kena Berbangga Kerana Akhirnya UMNO Pandang Juga Pentingnya Orang Agama!

Aku tertarik tentang isu Kazim Elias masuk Umno atau menerima perlantikan sebagai anggota MT Umno. Setahu aku, Kazim Elias telah dipecat dalam satu Muktamar Dewan Ulama PAS pada 21 Mei 2011 menerusi desakan Setiausaha Dewan Ulama PAS Perak waktu itu, Azli Musa atau lebih dikenali sebagai Azli Taliban.

Kazim Elias dipecat dan disingkirkan dari PAS sebab dia menentang keras gabungan PAS dengan PKR dan DAP. Kazim Elias merupakan adik kepada ADUN Batu Kurau waktu itu, Najmuddin Elias mewakili Umno yang sekarang ini merupakan Pegawai Agama di Pejabat Menteri Besar Zambry Metalik.

Jadi bila Dr. Ahmad Iskandar Al-Hiss yang juga Ketua Pemuda PAS Perak memberitahu bahawa Kazim masih ahli PAS, aku agak musykil jugalah. Adakah Dr. Ahmad Iskandar Al-Hiss mahu menafikan keputusan yang telah dibuat oleh Dewan Ulama PAS Pusat pada Mei 2011 dulu?

Tapi bagi akulah, walaupun Kazim masih ahli PAS sekalipun, apa masalahnya dia dilantik sebagai anggota MT Umno? Baik Umno mahupun PAS, bukannya agama atau akidah yang tidak boleh ditukar ganti sesuka hati. Setakat ahli PAS dilantik jadi MT Umno, apa masalahnya?

Takkanlah Kazim Elias dah jadi murtad dan terkeluar dari Islam sebab terima jawatan itu? Takkanlah akidahnya terganggu kerana jadi pemimpin Umno? Ada dalil dan nas, ijma' atau qias yang bersangkutan tak untuk menegakkan hujah yang Kazim bukan lagi beragama Islam sebab dia jadi anggota MT Umno?

Jangan disebabkan ego dan taksub membuta tuli serta malu nak mengakui yang kita tak cukup ilmu, kita lebih pandai jatuhkan hukum demi menutup kelemahan kita sendiri.

Bior dilantaknya Kazim nak jadi Umno atau kekal PAS. Kita patutnya berbangga kerana akhirnya Umno mahu juga kepada golongan agama walaupun selama ini, golongan agama dalam Umno hanya bertaraf tukang baca doa dan tukang angguk. Kalau kita tak tunjukkan kepada Umno hebat dan pentingnya ulama serta pendakwah, sampai ke sudahnya Umno akan kekal sombong dengan orang agama.

Disebabkan kita, akhirnya Umno buka juga peluang kepada orang agama untuk berada dalam kepimpinan parti itu. Kita patut berbangga bukannya terus mempersoalkan status keahlian Kazim.

No comments: