Monday 16 December 2013

Kata-kata Gila, Kenaikan Tambang Tak Bebankan Pengguna!


Senang sungguh kerajaan ditekan, didesak dan diugut oleh persatuan-persatuan peniaga. Setiap kali kena desak dan kena ugut, kerajaan atau suruhanjaya yang berkaitan pun membuat keputusan, kenaikan harga seperti yang dituntut oleh persatuan tersebut akan ditunaikan.

Untuk menenangkan perasaan rakyat, diberitahu pula, kenaikan itu tak bebankan pengguna!

Aku tak tahulah ilmu psikologi mana yang deme ni blajor. Tekanan kewangan tak bebankan pengguna? Kena keluar belanja lebih dengan pendapatan terhad tak membebankan?

Deme yang bercakap tu, patut blajor-blajor hidup macam orang berpendapatan rendah. Yang bergaji bawah RM1500. Jangan cakap hebat, tapi duduk dalam pejabat air-cond. Naik kereta, orang pandu. Isi minyak, duit kerajaan. Keluar sesen dari kocek sendiri, claim beribu-ribu dari perbendaharaan.

Apa ke bebalnya deme ni.

Hamid Albar, berkepala botak, diberikan tugas sebagai Pengerusi SPAD sebab dia adalah bekas pemimpin UBN. Pernah jadi Ahli Parlimen. Tapi nampaknya, kepala botaknya itu dan pengalamannya selaku penagih undi dan jawatan, tidak membolehkan dia berfikir secara waras bahawa kenaikan tidak akan mendatangkan sebarang kesenangan kepada pengguna melainkan bebanan.

Persatuan Pemilik-Pemilik Bas Sekolah dah terkinja-kinja nak naikkan tambang bas sekolah sampai 40%. Kononnya tak dapat menanggung kos dan penyelenggaraan.

Kalau tak salah aku, suatu masa dahulu, ada sekolah-sekolah yang mempunyai bas sekolahnya sendiri. Bas-bas sekolah persendirian tak banyak pun. Tapi lepas tu, sekolah-sekolah tak ada lagi basnya sendiri. Kalau ada pun, hanyalah sekolah-sekolah berprestij dan berstatus asrama penuh dan maktab.

Tubuh SPAD dengan perbelanjaan tinggi tapi akhirnya SPAD cuma jadi alat untuk menghalalkan tekanan kepada pengguna-pengguna kenderaan awam dan bas sekolah. Nak sedap cerita dan supaya rakyat tak tengok deme mentekedaghah gaji besar buta, dibagi alasan, kenaikan tak membebankan!

Aku rasa, kalau lantik budak darjah enam, bayar gaji RM180 sebulan pun, budak darjah enam tu boleh bagi alasan macam tu. Tak payahlah nak bertitle Tan Sri, berkepala botak dan resumenya sebagai bekas Menteri.

Itu ajerlah yang mampu kerajaan UBN lakukan. Lantik si bebal macam Hamid Albar, suruh dia bagi alasan sebangang yang boleh kemudian, lepas ni dapatlah dia gelaran Tun pulak kut!



1 comment:

Anonymous said...

Ni pun satu hal dah tak menteri terus jadi Pengerusi spad. tak pe kasi naik.Lepas ni BN dgn Najib boleh melingkup.