Sunday 30 March 2014

Perangai Mengada-Ngada... Makin Dilayan Makin Eksyen... Tu Namanya CINA!

Ada sebahagian daripada kita cukup seronok apabila rakyat China mengamuk dan memboikot negara ini. Mereka juga cuku[p seronok apabila negara ini dilabelkan sebagai pembunuh dan kerajaannya dituduh sebagai 'pembohong'.

Walaupun UBN kuat berbohong dan melakukan tipu perdaya, tetapi dalam isu MH370, UBN yang diketuai oleh Najib, tidak mungkin berani berbohong. Apatah lagi yang bersama-sama Kerajaan Malaysia melakukan pencarian dan penyelamatan (SAR) adalah Amerika Syarikat dan China.

Semakin ramai yang menuding jari kepada Amerika Syarikat dan pangkalan rahsianya di Diego Garcia, sebuah pulau batu karang yang terletak di tengah-tengah Lautan Hindi. Apatah lagi dengan kewujudan 20 orang pakar jurutera Freescales Semiconductor yang menjadi penumpang MH370, dan fobia Amerika Syarikat terhadap kemampuan China membangunkan industri aviasi mereka, menjadikan negara kuasa besar itu sebagai calon yang paling sesuai untuk dituduh sebagai perampas pesawat milik Syarikat Penerbangan Malaysia itu, hampir sebulan lepas.

Satu-satunya tragedi besar membabitkan pesawat penumpang Malaysia adalah pada tahun 1977 apabila pesawat MAS diletupkan oleh Tentera Merah Jepun di udara Tanjung Kupang. Dua tahun sebelum itu, JRA telah menawan bangunan AIA yang turut menempatkan Kedutaan Besar Amerika Syarikat dan beberapa buah negara lain.

Melihat gelagat rakyat China membolehkan kita menilai sendiri, apa sikap orang Islam dan apa sikap kaum itu terutama yang bukan beragama Islam. Pada suatu pihak, rata-rata waris keluarga penumpang beragama Islam, kelihatan tenang dan pasrah tetapi Cina yang bukan beragama Islam pula, menyalahkan semua orang, terutama sekali Kerajaan Malaysia dan Syarikat Penerbangan Malaysia. Lebih malang lagi ialah, apabila Cina-Cina Malaysia juga lebih kuat keriau dan salakannya sebagai cara menambah api kemarahan rakyat China.

Mengapa Kerajaan Malaysia dan Angkatan Tentera Malaysia dituduh sebagai pembunuh dan penipu?

Sebab Kerajaan Malaysia tidak mampu memberikan jawapan kepada misteri kehilangan pesawat tersebut. Sama seperti 28 buah negara lain yang bekerjasama dengan Malaysia sehingga ke hari ini dalam usaha mencari dan menyelamatkan MH370.

Kenapa Angkatan Tentera Malaysia dituduh sebagai pembunuh dan penipu?

Sebab ATM terutama sekali TUDM tidak melakukan pintasan di ruang udara negara lain dan melakukan pencerobohan sebagaimana yang dilakukan oleh tentera-tentera China dalam usaha menuntut dan menduduki Kepulauan Spratly di tengah-tengah Laut China Selatan.

Melihat gelagat rakyat China membuatkan kita yang berasa simpati pada mulanya, bertukar perasaan. Kalau mulanya, kita bersimpati dengan mereka, gelagat yang ditunjukkan oleh waris-waris mangsa pula menukarkan perasaan tersebut menjadi meluat yang teramat sangat.


Mereka berlagak seolah-olah negara mereka tidak pernah berhadapan dengan kemalangan udara. Seolah-olah MH370 merupakan satu-satunya  tragedi udara yang cuba disembunyikan faktanya daripada pengetahuan mereka.

Inilah sebenarnya masyarakat yang sekarang ini merupakan sebahagian daripada kita di Malaysia. Mereka yang suatu ketika dahulu memujuk rayu kita, menunjukkan sikap baik dan prihatin terhadap perjuangan Islam, malah sanggup berdrama membaca ayat-ayat al Quran untuk membuatkan kita teruja dan kagum serta percaya bahawa mereka bersama-sama kita, bahkan menambahkan lagi perisa untuk kita menghentam lawan politik kita, sebenarnya mempunyai niat busuk

Apabila mereka dilayan, apabila kehendak mereka dipenuhi dan apabila mereka kita berikan perhatian lebih daripada sepatutnya, akhirnya mereka bertukar menjadi belati yang menikam kita sendiri. Tak payah pergi terlalu jauh sampai ke Negeri China. Tengok sahajalah apa yang berlaku di Malaysia sahaja, khususnya di Pulau Pinang dan Selangor. Mereka menggunakan pelbagai alasan untuk menghapuskan kita.

Kita bagi mereka tidak ubah seperti anai-anai yang perlu dihapuskan kerana dianggap sebagai makhluk perosak.

9 comments:

Anonymous said...

Sekarang puak puak celaka ni dah ada kat kl. Menteri kdn tolong beri amaran supaya menghormati undang undang negara ini. Dah mampus mampus la. Apa nak buat orang dari negara lain relax jer. Sialan cina ni nak cari pasal kot.

Anonymous said...

Satu kesilapan MAS ialah tidak mendedahkan atau menjelaskan bahawa penerbangan MH370 adalah code sharing diantara MAS dan Southern China Airlines. Mengapa syarikat China Airline tersebut menyembunyikan diri dan tidak mahu memikul tanggungjawab bersama? Adakah cara begini cara cina berniaga, masa untung sama2 kongsi tapi bila susah, lu tanggung sendiri! Mengapa pula DAP atau Chinese China tak boikot China Airline tersebut?

Anonymous said...

INI SEMUA PASAL DUIT... CINA N CHINA APA-APAPUN DUIT LEBIH UTAMA... LEPAS INSURAN LULUS DAN DAPAT DUIT.. MANA ADA CELAKA SEPET NI NAK MENYALAK LAGI..LAGI KUAT MENYALAK LAGI BANYAK DUIT INSURAN DAPAT.... NYAWA MANA BERHARGA DI CHINA... KALAU TAK PERCAYA TENGOK YOUTUBE... BERAPA BANYAK YANG MATI DI CHINA ORANG CELAKA SEPET NI BUAT BODOH JER.. CHINA ADA 1.5 BILLION ORANG.. APA DIA PEDULI KALAU SETAKAT 159 ORANG DIA MAMPUS??

Anonymous said...

aku tak terperanjat pun dengan perangai orang orang cina .merika hanya mahukan wang ringgit aja tu ....tentang mati atau mampos sekalipun anak ,bini dan sedara mara itu soal kedua ...wayang mahu lebih sikit...menangis ,meraung ,guling guling itu hanyalah lakunan wayang cina .......kah,kah,kah......cina tetap cina tak ada satu pun yang lurus.......Inilah yang dikatan melepaskan ajing tersepit......kan dah kena gigit....
Mintak mintak kerajaan Malaysia berhati hati dengan kerajaan cina ......dan kaji betul betul waris yanng datang tu ....betul ke waris yang sebenar...ataupun ajen dai cina .Aku curiga dengan 2orang waris rayaat cina ....

Anonymous said...

Kita boikot Cina China, Cina Malaysia dan apa apa sahaja yang ada kaitan cina.

Anonymous said...

Kita boikot juga semua China dolls yang bersepah kat Subang Jaya tu...

Anonymous said...

Mana boleh bokikot chinadoll nanti anuwar marahh

Anonymous said...

dia org ni naik lemak sebab ada batu apinya..siapa lagi kalau bukan RBA tu..buat hasutan suruh org china dtg sini buat kacau..

Anonymous said...

KITA BOLIH LIHAT PERBEZAAN EMOSI DIANTARA MUSLIM DAN NON MUSLIM.

ORANG MUSLIM BEGITU TENANG DAN REDHA. BEGITULAH KEBESARAN ISLAM.

ALLAHHUAKBAR !!!