Friday 2 May 2014

Bukankah Lebih Baik Pesuruhjaya PAS Kedah Tutup Mulut Saja Dari Keluarkan Sebarang Komen


Bila sebut Mahfuz Omar, bukan kata orang UBN, orang PAS sendiri pun mencebik dan mencemik. Walaupun popular di kalangan pucuk pimpinan dan pimpinan lapis kedua, Pesuruhjaya PAS ini sebenarnya kerap kali membuatkan orang PAS terpaksa menahan malu setiap kali tindak tanduk dan cakap-cakapnya diulas atau dipangkah.

Mahfuz bukanlah orang yang terbaik untuk mengulas sesuatu isu bagi pihak PAS. Dia mungkin sesuai untuk jadi pekerja parti tetapi tidak sepatutnya dilantik ke jawatan-jawatan utama dalam sesebuah organisasi. Sebabnya ialah, selain dia tidak boleh bekerja sebagaimana yang berlaku dalam Sato Kedah dulu, dia juga gagal menutup kejahilannya sendiri.

Dalam ceramahnya di Dataran Merdeka, katanya, demonstrasi anjuran PKR itu sepatutnya dijadikan produk pelancongan. Ada yang bersorak, ada yang bertakbir tetapi lebih ramai yang rasa macam nak termuntah bila dengar dia mengeluarkan kenyataan sebegitu.

Mana mungkin demonstrasi boleh dijadikan sebagai produk pelancongan. Tidak ada mana-mana negara di dunia ini, hatta Amerika Syarikat yang dikatakan bebas itu pun, menjadikan demonstrasi sebagai produk pelancongan.

Apakah sebenarnya dalam fikiran Mahfuz Omar, para pelancong akan duduk berbaris mengambil gambar demonstrasi-demonstrasi anjuran PKR yang menonjolkan gelagat-gelagat hodoh termasuklah bergaduh dengan pihak berkuasa serta menyerang wakil-wakil media? Atau sebenarnya Mahfuz Omar terfikir, ramai pelancong yang berfikiran seperti orang PKR, yang tidak dapat menahan gedik kaki mereka apabila melihat demonstrasi sedang berlangsung, lantas akan datang dari jauh dengan menggunakan pelbagai jenis kenderaan seperti yang dilakukan oleh orang kita?

Yang aku tahu, sebarang demonstrasi besar akan menyebabkan para pelabur lari membawa segala macam pelaburan mereka ke negara-negara yang lebih stabil ekonominya. Lagi besar demonstrasi yang dibuat, lagilah kosong negara tersebut daripada pelabur. Tidak ada mana-mana pelabur yang sanggup mengambil risiko di atas ketidakstabilan politik. Itu yang berlaku di Sepanyol dan Greece, malah negara-negara Timur Tengah seperti Mesir, Libya, Morocco, Yaman mahupun Syria dan Afghanistan.

Berbanding demonstrasi-demonstrasi yang PAS anjurkan, demonstrasi-demonstrasi anjuran PKR lebih banyak merosakkan negara. Dan lebih banyak mendatangkan penderitaan kepada rakyat. Kegilaan mereka untuk berdemonstrasi sehinggakan isu Anwar masuk penjara pun boleh menyebabkan mereka berkumpul di tengah-tengah Bandaraya Kuala Lumpur dan kita pula dipaksa untuk menyokong mereka, tidak mendatangkan sebarang manfaat pun kepada majoriti masyarakat di negara ini.

Kita menentang GST jikalau GST itu mendatangkan keburukan kepada rakyat. Tetapi yang pasti, penentangan terhadap GST hanya melibatkan orang Melayu, manakala orang Cina pula tidak tertarik langsung untuk menentang GST. Anwar Ibrahim sendiri pun menyatakan persetujuan dengan perlaksanaan GST dan menganggapnya sebagai baik. Hansard Parlimen sendiri mengesahkan kenyataan dan sokongan Anwar Ibrahim kepada GST.

Kemudian Mahfuz ketika ditanya mengapa hanya orang Melayu sahaja yang menyokong perhimpunan atau demonstrasi menjawab, sebab orang Melayu masih ramai yang miskin. Bagaimana yang dikatakan miskin, aku sendiri pun tidak faham.

Aku melihat keadaan di dalam parti sendiri. Kalau dahulu, para pemimpin PAS kalau hendak berceramah, akan pergi secara berkonvoi. Para dai'e PAS pula akan berkelana seperti orang tabligh, membawa tikar jerami dan buntil baju untuk berdakwah dan berkempen bagi mendapatkan sokongan buat parti. Para penceramah ke sana ke mari dengan van-van atau kereta-kereta berusia lebih sedekad. Tak adalah yang tidur di hotel-hotel mewah atau makan di restoran-restoran atau coffee-house.

Sekarang, pemimpin PAS dengan UBN hanya dibezakan menerusi pakaian dan janggut sahaja. Cara hidup mereka sangat sama. Rumah sudah besar. Ada pagar batu di sekeliling rumah mereka. Kereta pun tak ada lagi kereta Proton atau Perodua. Semuanya mewah-mewah belaka. Mahfuz yang tidak pandai memandu pun, boleh beli kereta mewah dan menggaji pemandu peribadi.

Orang PAS tidak lagi sekadar terdiri daripada petani, penoreh getah, pekebun kecil atau penanam padi dan nelayan. Sebaliknya terdiri daripada golongan profesional dan korporat. Sumbangan untuk parti pun, lebih banyak duit not lima puluh dan seratus berbanding syiling dan wang kertas seringgit.

Yang sebenarnya, Mahfuz cuba menipu dalam memberikan alasan sedemikian. Memang orang Melayu yang paling ramai terbabit dalam demonstrasi sebab orang Melayu di Malaysia mudah diajak berdemonstrasi sebab mereka ada banyak masa terluang dan sentiasa dimanjakan oleh Kerajaan UBN walaupun semakin ramai yang menolak UBN. Tak seperti orang Cina yang bertungkus lumus menguasai dan mengekalkan penguasaan ekonomi di Malaysia, orang Melayu hanya suka merungut tetapi malas berusaha. Kita telah diajar oleh pemimpin-pemimpin baru kita bahawa siapa pun yang menjadi kerajaan, perlu bertanggungjawab membela rakyat.

Sehingga ada pula yang berkata, kalau rakyat tidak ada kerja, kerajaan perlu mencari rakyat yang tidak bekerja itu dan menawarkan pekerjaan bergaji besar kepada mereka. Kalau kerajaan tak buat seperti itu, rakyat terutama sekali orang Melayu akan terus miskin.

Aku belum pernah lagi menyokong UBN tetapi aku juga tidak menyokong pembohongan seperti ini. Kita berjuang atas kebenaran. Dan kebenaran jugalah yang kita duduk di atasnya, bukannya pembohongan demi memenangkan perjuangan kita.

Hadith:

DARI Ibnu Umar r.a katanya: "Saya dengar Nabi SAW bersabda: "Bagi tiap-tiap orang yang khianat (penipu) ada bendera yang dipancangkan tanda khianatnya di hari kiamat kelak. [Riwayat Bukhari]

Huraian Hadith:


Rasulullah SAW menjelaskan sifat-sifat orang munafik, di antaranya: Apabila ia berkata, ia berbohong, apabila berjanji, ia mungkiri dan apabila diberi amanah, ia khianat.

Maka wajar jika Rasulullah SAW menyatakan bahawa berdusta atau berbohong itu termasuk dalam dosa besar.

Dalam sebuah riwayat diceritakan, telah datang kepada Rasulullah SAW, seorang lelaki meminta nasihat.

Lelaki itu mengaku bahawa dia tidak dapat meninggalkan satu maksiat yang biasa dilakukannya, iaitu berzina.

Mendengar pengakuan jujur lelaki ini Rasulullah SAW berwasiat kepadanya: "Hanya dengan satu perkara: "Laa Takzib! (Jangan berbohong!)." Ternyata dengan menjaga untuk tetap melaksanakan nasihat Rasulullah SAW itu, lelaki ini dapat menghindari perbuatan maksiat yang susah ditinggalkannya kerana setiap kali dia ingin melakukan zina, dia akan ingat kepada nasihat baginda itu.

"Bagaimana kalau saya ditanya oleh Rasulullah SAW? Jika saya menjawab: "Tidak, bererti saya telah berbohong. Jika saya mengaku bererti saya wajib dihukum", fikir lelaki tersebut sehingga telah berhenti dari berzina.

2 comments:

Anonymous said...

Apa ni bro nak score gol sendira ko

Anonymous said...

Salam,
kita kena bersihkan pengaruh penjilat peliwat dalam pas.

Cuba tengok sekarang, even Ulama kita dah xder tempat dalam pas, lebih banyak cerita pasal pemimpin dan rekayasa fitnah parti lain dalam lidah rasmi kita berbanding tulisan tentang Ulama kita.

Cuba kita fikir, sejak bila jadi macam nie?
Mana pergi suara Ulama kita yang kita bangga2kan kepimpinan di bawah Ulama bila kita sendir dah makin jauh tolak mereka, sampai buang mereka disebabkan tidak setuju dengan cara pemimpin parti lain menggangu pas.

Terima kasih. Kita semakin jauh tersasar dari kepimpnan melalui Ulama.