Sunday 26 January 2014

DEBAT KALIMAH ALLAH KHALID SAMAD VS NOH OMAR: Memang Patut Dibatalkan Pun!


Ada banyak pihak dari kalangan Pakatan Rakyat yang tidak berpuas hati apabila terdapat desakan agar perdebatan KALIMAH ALLAH membabitkan Khalid Samad dengan Noh Omar dan dianjurkan pula oleh akhbar Sinar Harian, dibatalkan. Kata mereka, Noh Omar pengecut kerana membatalkan perdebatan itu setelah dari awal mencabar Khalid Samad.

Secara peribadi, aku langsung tidak bersetuju dengan perdebatan ini. Dan aku juga rasa, ramai yang melihat ini merupakan salah satu daripada kaedah-kaedah musuh Islam untuk menang dalam perebutan KALIMAH ALLAH di Malaysia.

Untuk apa sebenarnya perdebatan antara dua orang Melayu tersebut dibuat dan dianjurkan pula syarikat media milik Melayu selain moderatornya juga Melayu?

Bukankah lebih baik sekiranya perdebatan tersebut dibuat antara The Herald atau Lawrence Andrew, paderi yang begitu angkuh untuk menggunakan KALIMAH ALLAH dalam penerbitan dakwah Katholik dalam Bahasa Melayu dengan mana-mana pemimpin Melayu, khususnya yang mempunyai pengetahuan agama yang mendalam, terutama sekali dalam bidang Usuluddin dan Tasauf?

Khalid Samad dan Noh Omar bukannya orang yang layak untuk berdebat tentang KALIMAH ALLAH. Kedua-duanya adalah golongan sekular yang melihat agama dan Islam sama ada sebagai amalan semata-mata atau sebagai modal untuk mendapatkan kuasa. Daripada tindakan-tindakan mereka sebelum ini, tiada sebarang keikhlasan mereka dalam memperjuangkan agama, sebaliknya kedua-dua orang ini lebih kelihatan seperti pedagang dan penjual ayat-ayat Allah Taala sepertimana yang Allah Taala firmankan yang mafhumnya:

Mereka menukarkan ayat-ayat Allah dengan harga yang sedikit, lalu mereka menghalangi (manusia) dari jalan Allah. Sesungguhnya amat buruklah apa yang mereka kerjakan.
(QS at-Taubah [9]: 9).

Perdebatan ini sebenarnya tidak langsung bertujuan mendekatkan diri kita atau para pendengar kepada Allah Taala, bahkan secara halusnya, berusaha menjauhkan kita dari-Nya dengan menganggap semua agama adalah sama dan al-Rabb yang diperibadatkan dalam setiap agama itu adalah ALLAH TAALA.

Atas dasar inilah Almarhum Tuan Guru Datuk Harun Taib dan Tuan Guru Prof. Dr. Haron Din Al-Hafiz serta yang terbaru, Tuan Guru Dato Bentara Nik Aziz Nik Mat, Mursyidul Am, menentang penggunaan KALIMAH ALLAH oleh mereka yang bukan beragama Islam.

Atas dasar inilah juga, DYMM Yang Di-Pertuan Agong dan Sultan-Sultan Melayu, menitahkan agar KALIMAH ALLAH dipertahankan sebagai hak eksklusif di jazirah ini. Bab Sabah dan Sarawak itu bersangkutan dengan persefahaman serta pembentukan Malaysia yang berkaitan dengan TAHALUF SIYASI yang sepatutnya ahli-ahli PAS sudah faham.

Mengapa pula ada sebahagian daripada kita yang begitu beria-ia hendakkan perdebatan ini berlaku sedangkan keuntungannya tidak berpihak kepada Islam dan umatnya di Semenanjung Malaysia? Sedangkan perdebatan yang sebenar-benarnya perlu wujud adalah antara golongan Kristian yang mendesak dan menuntut penggunaan kalimah itu di Semenanjung dengan golongan yang keras mempertahankannya.

Ramai yang menanti-nantikan perdebatan antara Islam dan Kristian di negara ini. Sudah terlalu lama benar kita membiarkan minoriti Kristian hidup dengan tanggapan, mereka bebas berbuat apa-apa sahaja termasuklah mengetuk kepala kita hanya kerana sebahagian daripada Perlembagaan Malaysia mahu digunakan, manakala sebahagian yang lain, mereka tentang dan cuba buat-buat tak nampak.

Sinar Harian dan Karangkraf sepatutnya lebih berani menganjurkan perdebatan antara Kristian dengan Islam dalam hal membabitkan KALIMAH ALLAH. Malah Kerajaan Najib Abdul Razak sepatutnya lebih berani membenarkan para daie seperti Dr. Zakir Naik datang ke negara ini dan berceramah sepertimana Mahathir membenarkan Allahyarham Ahmad Deedat berceramah dalam suasana tertutup di Malaysia yang kemudian ditentang keras oleh Kristian yang takut menerima kenyataan dan kebenaran.

No comments: