Friday 28 March 2014

PAS Lebih Awal Kesan Bahaya Pemberian Kewarganegaraan Kepada Cina Yang Sekarang Terbukti Sedang Menghancurkan Malaysia


Sebelum kemerdekaan, PAS menentang jus soli dan pemberian kewarganegaraan kepada kaum pendatang hanya semata-mata dengan alasan mahu merdeka cepat. PAS menerusi para pemimpinnya seperti Almarhum Dr. Burhanuddin Al-Helmi, Almarhum Dr. Zulkifli Muhammad menentang keras kewarganegaraan kaum pendatang tersebut selagi mana mereka tidak dapat membuktikan kesetiaan mereka kepada raja dan negara.

Namun UMNO pada ketika yang tergedik-gedik mahu mencatatkan nama sebagai pihak yang membawa kemerdekaan untuk negara ini tidak langsung mempedulikan tentangan PAS. Apatah lagi pada Pilihanraya Umum Pertama, PAS hanya menang 1 sahaja Kerusi Parlimen, menjadikan suara PAS tidak ubah seperti suara cengkerik di lautan katak betong.

1957, hampir sejuta orang bukan Melayu diberikan kewarganegaraan secara automatik. Selepas merdeka, pada tahun 1971, lebih 40,000 orang diberikan lagi kewarganegaraan semata-mata kerana mahukan hubungan diplomatik dengan Negara China setelah lawatan rasmi pertama Allahyarham Tun Abdul Razak ke negara Komunis tersebut. Kebanyakan yang mendapat kewarganegaraan Malaysia itu adalah Cina bekas pengganas komunis yang tidak mendaftar kewarganegaraan mereka dari tahun 1955-1957.

Almarhum Dr. Zulkifli Muhammad pernah membangkitkan isu masyarakat dari hak keistimewaan orang-orang Melayu, Bahasa Melayu, sehinggalah isu pendidikan seperti pengiktirafan sijil Kolej Islam Malaya, Pusat Latihan Guru dan menyarankan agar dihentikan penghantaran guru ke Brinsford dan Kirby di United Kingdom. Dalam persidangan pada bulan November 1959, beliau membangkitkan soal-soal kerakyatan, cukai, minuman keras, pertanian seperti koperasi dan bidang teknik,

Sebulan kemudian, sewaktu persidangan dewan rakyat berlangsung pada bulan Disember 1959, Almarhum membangkitkan soal kerakyatan, perang saraf, pelajaran dewasa, rumah murah, penuntut Melayu di Mesir, Bahasa Melayu, cukai import, perlunya institute penyelidikan industry dan lain-lain.

Antara isu yang beliau sentuh pada bulan April 1960 ialah mengenai bahasa Melayu sebagai pengantar, ekonomi orang Melayu termasuk RIDA (sekarang MARA).

Ketika persidangan yang lain dari bulan Ogos hingga Disember 1960 Dr Zulkifli Muhammad mengemukakan persoalan mengenai pendatang haram, orang Melayu luar negeri, Laporan Razak mengenai pelajaran, perlunya Malay Economic Secretariat, ali baba, RIDA, cukai, anti corruption agency, architecture kebangsaan dan perlunya rumah-rumah murah untuk kakitangan kerajaan berpendapatan rendah.

Dalam tahun 1961, Almarhum mengemukakan pendapat mengenai Rancangan Pembangunan Lima Tahun mengenai pelajaran dewasa, penggunaan Bahasa Melayu RIDA, FELDA, Dewan Bahasa dan Pustaka, menentang penubuhan Malaysia, dasar pelajaran dan rasuah. Tahun 1962, mengemukakan perlunya Staff Training Centre, Public Record, Crown Agent, RIDA, kemunduran pelajar Melayu, pengjian Islam, Kolej Islam, penubuhan Tabung Haji, perturan sekolah-sekolah, Kolej Pertanian, Bahasa Kebangsaan, perlunya Secretariat Melayu Kuala Lumpur, bahasa Melayu di mahkamah dan keselamatan jalan raya.

Walaupun PAS masakini yang ramai pemimpin dari kalangan Anwarinas dan golongan yang memuja Lim Guan Eng/DAP berkuasa cuba menafikan fakta sebenar, PAS dari awal penubuhannya sehinggalah sekarang, terus memperjuangkan Melayu dan kepentingan Melayu, Islam serta umat keseluruhannya.

Apa yang diperkatakan oleh Almarhum Dr. Zulkifli Muhammad tentang Melayu dan golongan pendatang, sekarang ini sudah terbukti benar. PAS dari dahulu lagi menyatakan tentangan terhadap pemberian kewarganegaraan kepada bukan Melayu dengan cara mudah dan tidak melalui tapisan ketat dan sewajarnya.

Justeru itulah, kita melihat bagaimana kurang ajarnya bangsa Cina, terutama sekali yang berada dalam DAP sehinggakan mereka sanggup mengkhianati negara ini dalam isu MH370.

Tentu sekali kenyataan yang dikeluarkan oleh Ahli Parlimen Segambut, Lim Lip Eng (DI SINI) mengesahkan apa yang dibimbangi oleh pemimpin-pemimpin PAS terdahulu terutama sekali Almarhum Dr. Zulkifli Muhammad.

Dalam hal ini, kesalahan diletakkan sepenuhnya kepada UMNO. UMNO sebenarnya yang bertanggungjawab memberikan kewarganegaraan kepada kaum pendatang yang tidak mengenang budi ini. UMNO yang sepatutnya memperbetulkan semula kesalahan lampau dan kembali melakukan tapisan bukannya tergedik-gedik cuba meraihkan sokongan daripada kaum Cina sepertimana yang cuba dilakukan oleh segelintir kepimpinan PAS sendiri.

Tidak ada mana-mana negara di dunia ini termasuklah yang mendakwa mereka adalah pejuang serta pengamal hak asasi manusia yang memberikan kuasa sebagai Admiral atau Field Marsyal tentera kepada kaum pendatang yang dijadikan sebagai warganegara. Malah pemimpin kaum pendatang di negara-negara berkenaan, langsung tidak berani mengeluarkan cadangan sepertimana yang dilakukan oleh DAP.

PAS sepatutnya sudah menilai lama hubungan dengan DAP. Kita tidak mendapat sebarang keuntungan hasil kerjasama dengan DAP sebaliknya di mata umat Islam, kita dilihat sebagai penjilat yang sanggup mengiyakan apa-apa sahaja helah Yahudi Kuning ini. Contohnya sudah terlalu banyak termasuklah dalam isu Kalimah ALLAH yang kita sendiri sanggah apa yang kita perjuangkan semenjak dari tahun 1951 lagi. Malah semenjak PAS masih bergelar Hizbul Muslimin dari Gunung Semanggol yang Dato' Onn gelarkan kita sebagai HUBAYA-HUBAYA DARI GUNUNG.

No comments: