Friday 17 October 2014

Mengapa Tiada Sesiapa Di Kalangan PAS Yang Berani Menyanggah DAP?

Ketika PAS berusaha untuk menjadikan negara ini lebih diberkati menerusi hukuman hudud, yang paling kuat menentang adalah PKR dan DAP walaupun pada masa yang sama, mereka cuba menyalahkan UBN. Ramai pula yang tumpang meludah UBN kerana beberapa kenyataan daripada pemimpin-pemimpin UBN yang kelihatan sangat anti dan tidak beriman dengan perintah Allah Taala itu.

Namun pada masa yang sama, UBN bijak memberi alasan iaitu, mereka tidak menolak hudud sepenuhnya, sebaliknya sistem perlaksanaannya yang barangkali mempunyai elemen ketidakadilan, memandangkan yang menggubal undang-undang tersebut adalah ahli-ahli politik. Apatah lagi tidak semudah A,B,C untuk melaksanakan sesuatu undang-undang setelah Malaysia diikat dengan Perlembagaan Reid yang menjatuhkan taraf semua undang-undang kecuali undang-undang sekular, walaupun selama ratusan tahun, kerajaan-kerajaan Melayu telah melaksanakan undang-undang syariah.

Mungkin kerana terlalu memberikan tumpuan kepada UBN, kita terlepas pandang ke atas penentangan-penentangan keras yang dibuat oleh DAP dan PKR dalam kes ini.

PKR terutama menerusi Ketua Umum dan Presidennya telah menyatakan bahawa jikalau Pakatan Rakyat berkuasa, mereka tetap tidak akan mengadakan undang-undang hudud di negara ini. Untuk Pakatan Rakyat berkuasa di Malaysia, Pakatan Rakyat amat memerlukan kerusi-kerusi Parlimen yang diwakili oleh PAS. Walaupun DAP menjadi kuasa dominan, tetapi tanpa PAS, matlamat untuk mencapai sekurang-kurangnya 112 kerusi Parlimen tidak mungkin tercapai memandangkan DAP hanya bertanding di kawasan-kawasan bandar. Sedangkan kerusi-kerusi Parlimen majoriti berada di luar bandar.

Agak aneh ialah apabila PKR dan DAP memberi kata dua kepada PAS melibatkan perayaan arak yang dikenali sebagai Oktoberfest. Beberapa orang pemimpin PAS seperti Hanipa Maidin, Khalid Samad dan Mat Sabu amat jelas menyokong PKR dan DAP.

Menurut mereka, PAS tidak perlu menyibuk kerana arak adalah urusan bukan Islam. Tiada kena-mengena dengan orang Islam.

Yang mereka terlupa ialah, telah diterangkan dari awal lagi bahawa perlaksanaan hudud di negara ini hanya melibatkan orang Islam, manakala orang bukan Islam tidak terlibat. PAS sedar bahawa undang-undang melibatkan kuasa Parlimen, tidak akan memberi kemenangan kepada usaha PAS untuk mendapatkan hudud bagi umat Islam. Justeru sebagai permulaan, PAS hanya menumpukan kepada perlaksanaan yang lebih kecil melibatkan negeri memandangkan kuasa dan hal-ehwal agama Islam merupakan kuasa kerajaan negeri.

Biarpun sebenarnya perlaksanaan hudud adalah meluas, termasuklah dikenakan kepada bukan Islam yang tinggal di negeri atau wilayah yang melaksanakannya, namun atas maslahat tertentu, daripada langsung tidak diadakan, lebih baiklah diamalkan walaupun hanya melibatkan sebahagian daripada rakyat sesebuah negeri.

Mengapa dalam hal hudud, DAP dan PKR begitu keras menentang, walhal ianya tidak melibatkan kaum bukan Islam? Sehinggakan sanggup menghalau PAS keluar dari Pakatan Rakyat walaupun sebenarnya mereka amat memerlukan penyertaan PAS berbanding PAS yang memerlukan DAP dan PKR?

Namun dalam hal arak, boleh pula mereka kata, PAS tidak perlu campurtangan kerana ianya bukan hal yang melibatkan umat Islam.


Semua ini berpunca daripada sebilangan ahli dan pemimpin PAS yang tawakal dan tawaduk mereka hanyalah kepada Pakatan Rakyat. Mereka tidak lagi percaya bahawa Allah Taala boleh menaikkan dan menurunkan kuasa sesebuah kerajaan. Mereka sebaliknya percaya, tanpa Pakatan Rakyat, PAS tidak akan ke mana-mana. Sedangkan telah terbukti, walaupun tanpa Pakatan Rakyat, PAS tetap wujud dalam sistem demokrasi di negara ini. Dan kerana kewujudan itulah, PKR dan DAP amat berminat dengan PAS sehingga mengenepikan parti-parti kecil yang lain.

Barangkali DAP dan PKR terlupa perkara yang lebih penting berdasarkan fakta-fakta ini.

6 comments:

Anonymous said...

KALAU SANGGAH NANTI SYORU MISS...

Anonymous said...

banyak terhutang budi...lagipun silap percaturan. Cina Pantai Timur lain Cina Pantai Barat lain.

Anonymous said...

Selangor darul yam seng..

Anonymous said...

Bila TELAH LARI DARI PERJUANGAN ASAL .. BEGINI LAH JADINYA ..
TAKUT MISS MAKAN .. MUNGKIN PEMIMPIN SEKARANG BERFIKIR REZEKI DARI PARTI DAP BUKANNYA DARI ALLAH ..
CUBA FIKIR .. REZEKI YANG DI BERI OLEH DAP .. HASIL DARI : JUDI .. PELACURAN .. ALONG..DADAH ..
DUIT YANG ITU DIBERI KEPADA PAS.. HALAL @ HARAM ..

GABAI said...

MANA BERANI BRO, DAP TU BOS, PAS HANYA PENCACAI JA

YES BOSSSS

Anonymous said...

PAS mana berani sebab PAS anjing DAP.Kalau anjing menyalak kat tuan dia nanti kena pukul.